Tuesday, 4 February 2014

Rawat Kerosakan Hati Akibat Merokok

Baru-baru ni adik saya Hidayat dimasukkan ke hospital. Sebagai seorang kakak sulung sangat terasa sedihnya. Tapi bukan lah kesedihan itu yang saya nak ceritakan di sini, tapi nak cerita tentang pentingnya kita menjaga kesihatan.

Adikku Hidayat ni memang  jarang sangat demam atau sakit. Dia ni merupakan seorang perokok tegar. Dia curik2 hisap rokok sejak sekolah rendah lagi. Memang dia ni anak yang ketegaq kata orang. Adik beradik yang paling degil aku rasa. Tahu ajelah kalau dah perokok tegar ni, ditambah pula dengan tabiat buruk pemakanan dia yang mmg suka makan berminyak berlemak dan paling best bila lepas makan tu tidoq mcm ular sawaaaa.

Dia di masukkan ke hospital sebab muntah dan berak berdarah. Sampai sekarang pun doktor tak tahu apa penyakit dia. Memula melawat dia ke hospital alahaiii kesian nya tgk dia, muka pucat lesi, nampak pulak dia darah yang tergantung kat katil dia. Bukan itu saja, platlet pun kena masukkan dalam badan dia. Masyaallah sedihnya. Tuhan je yang tahu masa tu sebab takut dia mengalami KEROSAKAN HATI sebab dia perokok tegar. Suzie adikku pun tak percaya sampai serius sekali keadaannya. Bila diberitahu punca muntah dan berak berdarah adalah disebabkan saluran makanan dia di lehernya koyak sebab makanan tersangkut si situ. Puncanya sebab lepas mkn dia tidor. Saluran usus pun ada koyak sikit kata doktor, tgk betapa susahnya hidup akibat tabiat pemakanan kita. Ok rasa lega sikit bila tahu masalah usus, tapi bila diberitahu kemungkinan hati dia mengalami masalah kami mula rasa berdebor-debor sekali lagi. 
Haaa inilah ghoper orangnya, ewahh senyum nampak...padahal, padahal. Hihi.
Tak sangka punca muntah darah hanya kerana makanan tersangkut dan kerana dia perokok tegar. Memang hasil scan hati dia menunjukkan hati nya hitam...haa apalagi kesan daripada asap rokok lah tu. Jadi ingatkan lah orang tersayang anda ayah, suami, adik atau kawan2 mengenai bahayanya merokok dan pentingnya menjaga kesihatan.

Bila dah keadaan mcm gini, saya suggestkan vivix, dtx, dan ostemetrix untuk adik aku ni. Vivix mampu mengurangkan ketagihan merokok dan menyembukan luka (sudah terbukti pd adik ipar saya yg luka operate dia cpt sembuh), dtx pula untuk mencuci hati dan mengurangkan risiko hati dia makin rosak. Ostemetrix pula supaya pembuangan air besar aka berak lancar.

Anda diluar sana pun boleh mencuba produk shaklee ni. Produk ni memang bagus dan berkesan sebab tu saya share disini.


**Nur Masliza 012-2965214
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...