Monday, 22 June 2015

Resipi Portugis Grill Pasti Sedap dan Menawan Selera

Bismillahhirrahmanirrahim. Hari ni rasa nak share resipi lagi lah hehehe. Haaa tu diaa, resipi lagi kan, maklumlah bulan puasaaaaa. 

Ok kali ni nak kasi resipi Portugis Grill pulak. Sebut Portugis Grill ni sesapa yang biasa ke Mid Valey pasti kenal tempat makan Oasis dalam tu kan. Ya Allah sedap nyaaaaa Portugis Grill ni uolls. Seingat saya sejak dari zaman saya belajar Master kat UM lagi saya dok ulang makan Portugis Grill ni, dari tempat tu dok tingkat 3 sampai lah pindah ke tingkat 2 kot sekarang ni hehehe. Kiranya tempat wajib pergi lepas tgk movie dengan Azura dedulu. Dari zaman anak dara, dan sekarang dah kawen pun hampir 6 tahun masih exist tau tempat ittuuuu. Pendek kata walaupun sudah bertahun-tahun rasa Portugis Grill kat kedai tu tetap sama...pekerjanya pun masih yang lama. Pergh nampak sangat kan kaki pergi situ. Ok meh sini nak kasi resipi sikit.


Bahan-bahan

2 labu bawang  besar **
10 ulas bawang merah **
1 labu bawang putih **
3 batang serai **
Halia **
Lengkuas **
2 gengam udang kering  **
1 inci belacan **
5 sudu minyak zaiton untuk menumis
1/4 cawan air asam jawa
Garam
Gula
Serbuk perasa
daun limau purut - hiris halus
1 paket 250g gili giling(nak pedas tambahkan cili kecil bebenyak)
Setengah cawan air
Bendi/petai untuk hiasan
Aluminum Foil (Wajib wah hahaha)


Caranya

Blend semua bahan bertanda **. Panaskan minyak zaiton dan tuang semua bahan blend tadi bersama. Tumis hingga naik bau dan kekuningan kemudian masukkan cili giling tadi. 
Kacau dan tumis hingga mendidih. Kemudian masukkan air asam jawa , garam. gula, serbuk perasa dan sedikit air jika ianya terlalu pekat. 
Kacau lagi hingga adunan betul-betul pekat dan naik bau. 
Kemudian taburlah daun limau purut. Rasa lah sesedap mulut nak pedas ke nak masam ke nak manis ke hehehe. (Serius bau nya wangi semerbak bila masak)

Bila dah masak tunggu sejuk dan bolehlah di sapukan pada ikan. Boleh gunakan sebarang ikan yang kita suka. Ada orang alaskan daun pisang dahulu dalam aluminium foil sebelum bakar.
Tetapi saya takde daun pisang, so main hamtam sajalaaaa, terus letak ikan tu dalam aluminum foil. Taburkan dengan bendi atau petai atau apa je sayur yang anda suka.
Lepas tu balut lah ikan kita sesedap dan semuatnya hehehe. Dan boleh lah dibakar. 
Masa untuk ikan masak dalam 10-15 minit bergantung pada saiz dan jenis ikan.
Nak lagi sedap sebelum makan tu perahkan asam limau dulu perghhh makan dengan nasi panas, confirm bertambah-tambah hehehehe

P/S : Boleh juga gunakan rempah ini untuk bakar sotong, udang dan ayam juga.

Tumis semua bahan blend
Tumis semua bahan blend 

Rempah Portugis Grill - Pekat dan Aromanya Wangi Bila Masak
Rempah Portugis Grill - Pekat dan Aromanya Wangi Bila Masak

Portugis Grill Menggunakan Aluminium Foil
Portugis Grill Menggunakan Aluminium Foil

Taddaaaaa Portugis Grill Versi Mommy Firas
Taddaaaaa Portugis Grill Versi Mommy Firas


Haa uplls boleh lah cuba sendiri bulan-bulan posa ni tau. Buat lah rempahnya tu bebanyak pehtu simpan dalam fridge. Senang balik kerja boleh terus bakar je. Mahal kot portugis grill ni kalau kat PARAM (Pasar Ramadhan) berbelas ringgit tau. Itu pun tengok jenis ikan gak. So apalagi buleh lah cuba khennnn.

Love
Masliza

Saturday, 20 June 2015

7 Tips Elakkan Mudah Rasa Lapar dan Dahaga Ketika Berpuasa

Tips Elakan Rasa Lapar dan Haus Ketika Berpuasa
Tips Elakan Rasa Lapar dan Haus Ketika Berpuasa


Salah satu cabaran di bulan puasa ialah menahan rasa lapar dan dahaga. Ramai orang yang tidak dapat menahan rasa lapar dan dahaga di siang hari kerana tidak bersahur atau bersahur terlalu awal atau mengambil makanan lambat hadam ketika bersahur. Sebab itulah bila berpuasa kita digalakkan bersahur.  Rasululullah Sallallahu `alaihi Wa Sallam Bersabda :

 " Bersahurlah Kamu Semua Kerana Sesungguhnya Pada Waktu Makan Sahur Itu Terdapat Keberkatan "


Nabi SAW juga bersabda Maksudnya:

“(Makanan) Sahur itu seluruhnya adalah berkat, maka itu janganlah kalian meninggalkannya walaupun hanya dengan seteguk air, sesungguhnya Allah dan para Malaikatnya mendoakan orang-orang yang bersahur.”

Islam sangat menggalakkan umatnya melewat-lewatkan waktu sahur. Dari Anas beliau meriwayatkan daripada Zaid bin Tsabit,


تَسَحَّرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ قُلْتُ كَمْ كَانَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَالسَّحُورِ قَالَ قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً

“Kami dulu pernah makan sahur bersama Rasulullah SAW lalu baginda bangun untuk melakukan solat.” Aku -Anas- berkata, “Berapakah jarak antara azan (maksudnya iqamah) dengan makan sahur?” Zaid menjawab, “Dengan kadar waktu yang diperlukan untuk membaca lima puluh ayat.” (riwayat Al Bukhari dalam Kitab as-Shiyam)



Bersahur Bantu Kita Mudah Rasa Lapar dan Dahaga Ketika Berpuasa
Bersahur Bantu Kita Mudah Rasa Lapar dan Dahaga Ketika Berpuasa


Sahur adalah sangat penting bagi umat islam untuk meneruskan rutin harian dengan menahan lapar dan dahaga disepanjang bulan Ramadhan pada siang hari. Tanpa sahur yang betul, badan akan mudah lemah dan tidak bertenaga. Biasanya anak-anak kita yang baru belajar hendak berpuasa ini lah yang sering tak dapat menahan lapar dan haus ketika berpuasa kan. Walaupun begitu ramai juga orang dewasa yang tiba-tiba diserang gastrik dan pelbagai penyakit sehingga tidak dapat berpuasa di bulan Ramadhan ni kan. Hehehehe.


Buruk Rupanya Bila Orang Dewasa Tak Boleh Tahan Lapar Dan Dahaga Ketika Berpuasa Ni
Buruk Rupanya Bila Orang Dewasa Tak Boleh Tahan Lapar Dan Dahaga Ketika Berpuasa Ni

Lapar dan Dahaga Ketika Berpuasa
Lapar dan Dahaga Ketika Berpuasa



Kali ni saya akan kongsikan dengan anda semua 5 tips mudah untuk mengelakkan kita (anak-anak terutamanya) mudah rasa lapar dan dahaga ketika berpuasa. Tips ini juga membantu mereka yang berpuasa daripada lemau dan lemau sepanjang berpuasa.  

1. Elakkan makan makanan yang berminyak dan berlemak ketika bersahur. Contoh makan nasi goreng dan ikan masin. 

2. Banyakkan minum air kosong atau jus buah tanpa gula. Ini kerana ketika siang hari tubuh badan kita akan kehilangan banyak air. Jadi memulakan puasa dengan pemulihan air adalah langkah yang bijak.

3 .Ketika smpai waktu berbuka, pelbanyakkan mengambil makanan yang cepat hadam seperti jus buahan, sup dan bubur. Gula dan karbohidrat yg terdapat dlm makanan ini lebih mudah dihadam. Lantaran itulah kita dsunnahkan berbuka dengan buah Kurma atau Tamar. Kurma atau Tamar ini adalah makanan terbaik ketika berbuka kerana boleh membekalkan sumber tenaga segera mengantikan bekalan makanan yang di gunakan siang hari.

4. Elakkan makanan manis dan makanan yang tinggi Glisemik Indeks (GI) ketika sahur. Makanan yang banyak mengandungi gula dan tinggi GI sebenarnya boleh menjadikan anda letih kerana proses penghadamannya lebih cepat. Selain itu, makanan berempah dan pedas juga perlu di elakkan oleh pesakit gastrik.

5. Elakkan minuman berkarbonat mempunyai kandungan gula yg tinggi yg boleh meletihkan badan. Seeloknya lebihkan minuman buah-buahan,susu dan air kosong kerana ia lebih berkhasiat.

6. Elakkan daripada tidur selepas sahur. Cara ini sebenarnya meletihkan badan kita kerana makanan masih belum dihadam ketika waktu tidur. 

7.  Amalkan segelas minuman isotonik Shaklee iaitu Performance Drink ketika bersahur. Minuman tanpa pemanis tiruan ni memberikan tenaga segera kepada otot di mana ia boleh menggantikan air yang hilang ketika latihan fizikal. Sangat sesuai diberikan kepada anak kita semasa bersahur kerana ianya membantu mengurangkan dihiderasi (kurangkan kehausan di siang hari). Selain itu Performance Drink ni membantu kita kekal bertenaga sepanjang berpuasa. Percaya atau tidak, ketika berbuka pun kita tidaklah terlalu gelojoh untuk minum air. Haaa ini memang kena cuba sendiri baru tahu keberkesanannya.


Semoga perkongsian ini dapat membantu kita semua menjalani ibadah puasa dengan lebih baik.

Thursday, 18 June 2015

Selamat Datang Ya Ramadhan.

Assalamualaikum. Alhamdulillah bertuahnya rasa bila sekali lagi kita semua dipertemukan dengan bulan yang sangat mulia, bulan penuh barakah dan rahmatNya, bulan Ramadhan. Salam Ramadhan kepada semua pembaca dan pengikut setia blog mummyfiras.blogspot.com ini.

Selamat Datang Ramadhan
Selamat Datang Ramadhan


Marilah kita bersama-sama melipat gandakan amalan kita di bulan mulia ini. Sesungguhnya Ramadhan ini lebih mulia daripada 1000 bulan. Besederhanalah kita semua ketika berbuka puasa dan bersahur. Elakkan pembaziran makanan terutamanya ketika berbuka puasa. Persediaan saya tentunya set berpuasa Shaklee yang rendah dengan Glisemik Indek (GI) semasa waktu bersahur supaya siang hari tidak mudah rasa lapar dan haus yang melampau.

Sunday, 14 June 2015

Seni Silat Dalam Hidup Saya!


Silat Tempur

Semalam  santai-santai di rumah, al kisahnya tengok acara sukan SEA ke-28 pulak hehehe. Acara silat tempur (dulu panggil silat olahraga) lelaki dan perempuan. Wah lamaaa sungguh dah tak tengok orang bersilat. Such ring a bell kata orang putih hehehe. Berdiri bulu roma tau masa tengok tu. Sangatlah mengimbau kenangan lama. Suatu waktu dulu saya juga seorang pesilat tempur kategori E (65kg-70kg). Pernah menyumbangkan pingat untuk negeri Kelantan di kejohanan silat zon timur (kelantan, terengganu, pahang) dan sempat menyumbang pingat ketika mewakili Universiti Malaya di kejohanan silat olahraga IPTA ( tahun 2000 atau 2001). Terasa bangga bila dapat berbakti hehehe. Cewahhh.  Meh kita tengok gambar kenangan yang masih ada dalam simpanan khazanah saya heheh. Banyak gambar kenangan zaman dolu-dolu dah rosak sebab takde sapa yang jaga kat kampung huhuhu. 


Pasukan Silat Sek Men Tok Janggut 1997-1998
Pasukan Silat Sek Men Tok Janggut 1996-1997- Kenangan Di SK Kutan Pasir Mas



Ohh Aku Dulu Pesilat Puteri Hahahah
Ohh Aku Dulu Pesilat Puteri Hahahah


Suatu pengalaman manis, kenangan terindah orang kata. Mewakili negeri di usia 18@19 tahun, dan mewakili universiti di awal usia 20-an. Memang lah sukan silat ini bulan lah sukan favourite rakyat Malaysia tetapi takdir Allah menemukan saya dengan sukan itu. Silat itu ada seninya yang tersendiri. Bunga silat, langkah silat, semuanya seni. Terima kasih kepada guru silat saya Dr Kamal Shah yang masih lagi aktif mencurahkan ilmu Silat Lintau warisan dari Minangkabau di Pasir Puteh Kelantan. Sesungguhnya tanpa dia saya tak mungkin meraih pingat-pingat sepanjang penglibatan saya. Pengalaman berharga saya...sampai bila-bila.

Entah dari mana datangnya semangat saya sampaikan saya memilih silat sebagai sukan. Semua ahli keluarga termasuk arwah abah, arwah mi, arwah tok nenek dan pakcik dan makcik menentang saya. Sukan tu untuk jantan kata mereka. Hehehe. Tapi kalau sudah cinta dan keinginan tu ada Alhamdulillah saya berjaya. Dalam kesibukan saya nak mengambil STPM pun sempat lagi mewakili sekolah dan negeri Kelantan. Membuak-buak masa tu nak buktikan tanggapan salah keluarga termasuk cikgu cikgi mengatakan bila bersukan pelajaran terabai. Dan saya berjaya membuktikan saya salah seorang daripada pelajar terbaik STPM dan berjaya menjejak kan kaki ke menera gading. Masuk Uni impian saya sejak kecil Universiti Malaya. Hehehe. Syukur saya berjaya. Silat menjadikan saya seorang yang bersemangat kental, silat menjadikan saya seorang yang tak mudah mengalah. Penglibatan dengan seni silat timbul cinta tanpa diundang sebenarnya....Dulu-dulu ramai yang tak percaya bila tanya sukan apa awak main, jawapan 'silat olahraga' yang keluar daripada mulut seorang perempuan pada mereka woahhh funny ok, macam tak caya giut reaksi mereka. Hahahaha. Itu duluuuu sekarang ni mungkin dah ok kot kehkehkeh.

Moralnya saya dapat bila kita berusaha, bila kita mencintai apa yang kita buat, kita lakukan dengan sepenuh jiwa raga, maka kejayaaan akan menjadi milik kita.


Saturday, 13 June 2015

4 Sebab Kenapa Kepercayaan Itu Penting Bila Kita Berbisness

Kepercayaan Adalah salah Satu Asas Dalam Kehidupan dan Perniagaan
Kepercayaan Adalah salah Satu Asas Dalam Kehidupan dan Perniagaan
Kepercayaan terhadap apa yang kita usahakan merupakan kunci untuk berjaya. Betul kan? Dalam kehidupan seharian juga kita perlu ada kepercayaan. Kepercayaan kepada Allah, percaya kepada Malaikat, percaya kepada Al Quran, percaya kepada Rasul, percaya kepada hari Kiamat dan percaya kepada Qada' dan Qadar Allah. Ini adalah asas 6 Rukun Iman yang dipegang oleh seorang Muslim di bumi Allah yang sangat luas ini. Kita memilih seseorang itu menjadi pasangan hidup kita kerana kita yakin dan percaya pada dia. Begitulah juga bila kita buat sesuatu termasuklah memilih sesuatu bisness sebagai cabang rezeki kita. Percaya dan yakinlah bahawa 9/10 rezeki itu datangnya daripada berniaga (bisness). Jadi salah satu kunci kejayaan orang berniaga ni adalah KEPERCAYAAN.


Kepercayaan
Kepercayaan Itu Penting

Saya percaya pada keberkesanan produk, saya percaya pada plan pemasaran syarikat, saya yakin dengan kredibiliti syarikat lantas saya memilih untuk berbisness dan membantu orang lain mendapat pendapatan dengan produk ini, Saya percaya bahawa bisness ini mampu memberikan pendapatan kepada saya lantas saya berani mengambil keputusan untuk menumpukan 100% perhatian dengan bisness ini. dan kini selepas bergelas seorang WAHM yang berbisness, saya rasa saya perlu membina dan melebarkan Kepercayaan ini. Pada saya, kepercayaan saya dalam bisnss ini membantu saya untuk mendapat :



1. Keyakinan

Pelanggan akan membeli dari kita apabila mereka yakin dan percaya kepada kita. Apatah lagi bisness online kini dicemari dengan peniaga yang songlap duit pelanggan maka tidak mudah untuk seseorang itu membeli produk yang kita jual jika mereka tidak yakin dengan kita. Walaupun sesuatu produk itu bagus, tetapi orang yang menjualnya tidak boleh dipercayai, maka tiada sebarang jualan yang akan terhasil. Sebagai contoh mudahnya, kita akan lebih mudah membeli sesuatu daripada rakan niaga yang kita kenal berbanding dengan orang luar (orang yang kita tidak kenal). Tak kisah lah rakan di FB atau rakan pejabat kan?


2. Mudahkan urusan

Kepercayaan seseorang akan memudahkan sesuatu urusan atau tugas dilakukan. Lebih besar kepercayaan pelanggan kepada kita maka lebih mudah untuk kita berurusan dengan mereka. Contoh mudah ialah jika terlewat sehari dua post barang yang dijanjikan pelanggan mungkin tidak akan berkira dengan kita kerana mereka punya kepercayaan dengan kita. Nampak tak betapa pentingnya kita sebagai peniaga ni meraih kepercayaan pelanggan? Bila sudah percaya, maka urusan kita akan menjadi mudah. Di samping itu, adakah kita akan mudah mempercayai seseorang hanya dengan perjumpaan pertama kali?


3. Pembelian berulang

Customer atau pelanggan pasti akan membuat pembelian berulang dari seorang peniaga yang mereka percaya, betul kan? Ini adalah pengalaman yangsaya kutip dan simpan sepanjang 2 tahun lebih saya berbisness ini. Hal ini kerana keyakinan mereka terhadap peniaga tersebut dan juga kepercayaan yang diberikan kepada mereka. Kenapa kita yakin dengan sesuatu produk? Kerana kita mempercayai jurujualnya tidak akan menipu kita apabila mereka membuat jualan ke atas kita. Kerana itulah dalam bisness Shaklee ini kita sangat titik beratkan pentingnya kita sharing tentang kebaikan dan manfaat produk supaya kita dapat membina keyakinan pelanggan dan mereka akan setia dengan produk untuk membuat pembelian berulang dalam jangka panjang.


4. Menjalinkan hubungan jangkamasa panjang

Maksudnya disini adalah, kepercayaan kedua-dua belah pihak iaitu antara peniaga dan juga pelanggan akan berterusan selagi mana kepercayaan itu wujud. Selagi hubungan yang baik itu berterusan, ia akan mengekalkan hubungan tersebut sampai bila-bila. Oleh itu, kepercayaan adalah sangat penting tidak kira dalam perniagaan dan juga hubungan kita seharian. Jangan terkejut tau daripada seorang pelanggan akhirnya mereka menjadi bisness partner kita dan juga kawan baik kita. Saya berbicarta berdasarkan pengalaman saya, bilamana beberapa orang yang dulunya berstatus pelanggan setia kini sudah bertukar status kepada bisness partner saya dan kami masih berkawan baik meskipun sebelum itu kami saling tidak mengenali antara satu sama lain. Orang Cina sangat menitikberatkan tentang kepercayaan dalam hubungan perniagaan, jadi apa salahnya jika kita orang Islam juga mengamalkan perkara yang sama kan? Mereka biasanya akan mempercayai kita selagi mana kita tidak khianati mereka. Tetapi jika kita sudah buat hal, sampai bila-bila pun mereka akan berasa curiga dengan kita.






Setiap perkara sememangnya ada baik dan buruknya tetapi ambillah yang baik dan gunakan dalam kehidupan kita dan di sini saya fokuskan kepada usahawan dan juga peniaga. Peniaga yang jujur akan disayangi oleh pelanggan dan juga tuan punya dunia ini iaitu Allah s.w.t. Kita sebagai umat Islam tidak boleh tidak perlu ada kepercayaan bila berbisness. Bisness yang kita jalankan menghasilkan pendapatan dan pendapatan itu lah yang kita gunakan untuk menyara keluarga kita, jadi kita perlu lakukan supaya punca rezeki kita itu ada keberkatannya. Jadi jangan kita sesekali abaikan kepercayaan pelanggan atau customer kita dalam bisness kita sebab kita kan nak berniaga dalam jangka masa yang lama. Kan, kan, kan...

Friday, 12 June 2015

Resipi Sup Kepala Ikan Merah Yang Mudah Dan Sedap

Assalamualaikum. Rasanya dah lama tak update tentang makanan dan resipi kat sini kan hehehe. Ok lah disebabkan dah lama takde update tentang resipi maka hari ini saya dengan bermurah hati nak belanja dan share resipi SUP KEPALA IKAN MERAH. Kalau rasa-rasa anda seorang yang busy dan sentiasa nak memasak makanan yang menjimatkan tenaga dan masa apakata cuba buat sup ikan merah ni. Saya cuma mengambil masa lebih kurang 30-45 minit sahaja untuk menyediakan sup ini. Haaa meh kita tengok apakah bahan-bahannya.

Bahan-bahan 
1. 7-8 ulas bawang merah. -hiris halus atau kisar
2. 5 ulas bawang putih. - hiris atau kisar
3. 5 inchi halia - hiris atau kisar (saya suka letak halia bebanyak sebab nak  keluarkan angin selain menghilangkan bau ikan).
4. 1 labu bawang besar- saya guna bawang Holland - potong baji.
5. Rempah sup ikan adabi - saya tambah beberapa kuntum bunga lawang.
6. Daun sup dan daun ketumbar.
7. Carrot, kentang.
8. Lada hitam yang ditumbuk kasar- boleh je guna yang dijual siap tumbuk.
9. 2 keping kepala ikan merah dan beberapa keping isinya.
10 Sedikit minyak zaiton untun menumis. (Saya guna extra virgin olive oil)
11. 1-1.5 liter air.
12. 3 keping asam gelugur
13. Garam dan serbuk perasa

Bahan Untuk Dikiras/Dihiris
Bahan Untuk Dikiras/Dihiris 


Sisik Ikan Merah Kaya Dengan Kolagen
Ikan Merah Kaya Dengan Kolagen Semulajadi


Rempah Sup Kepala Ikan
Rempah Sup Kepala Ikan 

Cara-Cara
Saya belajar daripada bekas housemate yang yang berbangsa Tionghua dulu mereka masak sup kepala ikan tak perlu tumis. Tetapi kalau versi Melayu kita buasanya tumis dulu bahan-bahan kisar tu kan. Saya dah cuba kedua-dua cara iaitu tumis dan tak tumis, kedua-dua nya sedap aihhh. hehehe. Hari ni saya kongsi kan sup kepala ikan merah versi tumis dulu yer.

1. Panaskan peruik dan amsukkan beberapa sudu minyak zaiton . Bila panas tumiskan rempah sup bunjut, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang, buah keras hingga naik bau. Kemudian masukkan bawang putih bawang merah, halia yang telah di kiras atau dihiris tadi tumis hingga naik bau dan berwarna kekuningan.

2. Bila dah naik bau, masukkan 1 liter air (kalau nak kuah banyak masukkan air lebih sikit). 

3. Masukkan asam keping dan biarkan air mendidih. Masukkan kentang, carrot dan bawang besar  yang dihiris. 

4. Bila air dah mendidih masukkan kepala ikan, garam, lada hitam dan serbuk perasa. Dan biarkan isi ikan lembut dan masak. Saya biarkan dalam 15 minit dan terus tutup apinya. Dan siap untuk dihidangkan. Hias kan dengan daun bawang dan daun ketumbar . Juga boleh taburkan bawang goreng dan hirisan cili jika suka.

***Lebih kurang 30-45 minit sahaja masa penyediaannya***

Sup Kepala Ikan Merah Sedang Menggelegak
Sup Kepala Ikan Merah Sedang Menggelegak

Homemade Sup Kepala Ikan Merah Yang Mudah dan Sedap
Homemade Sup Kepala Ikan Merah Yang Mudah dan Sedap

Menurut petua arwah mak saya, isi ikan ni cepat lembut dan tidak perlu di masak terlalu lama kerana akan menyebabkan isi ikan tersebut hancur. Saya suka masukkan perahan isi lemon dalam sup kepala ikan merah ni kerana ianya menaikkan bau harum. Saya gunakan minyak zaiton untuk menumis kerana ianya tak mengandungi kolesterol. Haaa inilah yang di namakan menu sihat kan dan menu cantik kan. Maklumlah sisik ikan merah ni digunakan untuk menghasilkan Shaklee Collagen Powder (SCP) tau. hehehehe. So bila makan sup kepala ikan merah ni feeling nya sama dengan makan collegen kan hahahaha. Sememangnya kami sekeluarga memang suka segala menu yang dikategorikan sebagai sup, rebus atau singgang ni. Tak kisahlah sup ikan ke, singgang ikan ke, singgang daging ke, tulang rebus ke janji tak de santan hehehe. Dan yang paling penting masak makanan begini memang jimat masa. Masa saya sebagai WAHM sangat berharga you olls heheheheh. 

Selamat mencuba dan semoga ianya memberikan manfaat kepada anda semua.

Wednesday, 10 June 2015

Pengalaman Dua Tahun Berturut-turut Layak Ke Shaklee National Conference .

Alhamdulillah tamat sudah percuatin 5 bintang. Sekarang masa untuk kembali meneruskan kerja keras dalam bisness. 5-7 Jun 2015 saya sekali lagi layak dengan point untuk National Conference sekaligus menjadikan diri ini sebagai NC Qualifier dan NC Award Achiever untuk cycle 2014/2015. Ini merupakan tahun kedua berturut-turut saya layak mendapat kedua-dua nya. Dan saya pernah kongsikan dengan anda bagaimana keterujaan saya tahun lepas kerana itulah pertama kali saya naik pentas dan dapat percutian yang ditaja, baca DI SINI dan DI SINI. Dan tahun ini sekali lagi di raikan begini, rasa sangat-sangat dihargai dan sangat menyuntik semangat untuk terus bekerja lebih kuat lagi. 

Semua ini saya dapat hasil daripada point terkumpul sepanjang cycle lepas ( Mac14-Feb15. Terasa sangat kerdil sebab sudah dua tahun masih tidak mampu untuk melayakkan point ke International Conference. Insya-Allah 2016 saya akan layak point untuk ke USA. Siapa tak teringin ke USA kan? Apatah lagi percutian dan conference yang ditaja 100% oleh Shaklee kan?. Ok berbalik kita kepada cerita National Conference (NC) 2014/2015 pula. 

Tahun ini Shaklee memilih The Palace of The Golden Horses untuk menempatkan semua peserta NC kali ni. Rasanya ini kali ke3 meniginap di hotel mewah ini selepas saya menikmatinya semasa menjadi students dan fellow di Universiti Malaya (UM) dulu. Lebih bermakna kali ni penginapan ni ditaja dan saya tak perlu buat apa-apa. Masa student dulu jadik commitee diner kolej, masa jadik fellow dulu penasihat kepada student kan. Hehehehe. Kali ni goyang kaki orang kata. hehehehe.

Ok lepas dah register, dah dapat collect duit allowence RM100 sorang daripada Shaklee. Masa untuk naik bilik, get ready untuk City Tour yang dah di arrangekan oleh pihak Shaklee. Walaupun saya memang dah duduk KL ni lama, tapi bila ada tour gini rugi kot kan kalau tak ikut. Takde makna nak lepak kat tilam hotel yang empuk ni kan. 

Penginapan Peserta National Conference 2014/20154  Di  Palace of The Golden Horses
Penginapan Peserta National Conference 2014/20154  Di  Palace of The Golden Horses

1st destinasi tour kami adalah ke Muzium DiRaja. Ok part ni memang perghak sikit lah sebab memang tak pernah masuk sebelum ni kan. Hehehehe. Seronok pulak tau bila jenjalan reramai gini. Naik bas sesama, rasa macam rombongan Che Kiah pulak kan hehehe. Masa dalam bas tu tour guide bagitau kami tentang sejarah Kuala Lumpur dan juga sejarah kewujudan Muzium DiRaja tu. Ohh barulah saya tahu bahawa dahulunya bangunan Istana lama yang kini dijadikan Muzium Diraja itu adalah milik seorang jutawan dan hartawan Cina yang mempunyai ramai isteri, dan bagunan istana itu dibina untuk melambangkan kekayaan beliau. Banyak bilik dibini didalam Istana itu untuk menempatkan para isteri-isteri beliau. Tetapi bila Jepun datang ke Tanah Melayu hartawan Cina itu melarikan diri dan bangunan itu menjadi markas tentera Jepun (untuk berkumpul). Dan selepas Jepun surrender , bangunan Istana lama itu di duduki oleh tentera British dan dijadikan Mess Pegawai British. Bila dan merdeka, barulah bangunan itu di jadikan Istana dan Yang di-Pertuan Agong (YDPA) pertama yang ditabalkan di istana itu ialah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah. Ohh itu memang baru tahu hehehe.

OK kami dibawa menlawat bilik-bilik yang ada di dalam bangunan Muzium DiRaja ini. Di dalam Istana tu (kini dipanggil Muzium DiRaja) terdapat 13 buah bilik. dah namanya Istana kan memang lah semua bilik pun cecantik kan. 


1st Destinasi Ialah Lawatan Ke Muzium DiRaja
1st Destinasi Ialah Lawatan Ke Muzium DiRaja

Peserta National Conference 2014/2015 Diperkarangan Istana
Peserta National Conference 2014/2015 Diperkarangan Istana 


Destinasi seterusnya kami dibawa ke Central Market (CM). Ya Allah memang laaaaamaaaa sangat dah tak menjejakkan kaki ke CM ni. Masa Uni (Degree dan Master) dulu memang selalu jugaklah singgah CM ni. Actually banyak kenangan di CM ni sebab masa dedulu takde keta, so gi tunggu bas kat Bangkok Bank memang passed by CM heheheh.


Ke Central Market
Ke Central Market 

CM memang jauh berubah dan jauh lebih moden berbanding dulu. Walaupun saya dan kawan-kawan daripada group LiSA terpisah dengan bas lain-lain namun kami bertemu semual di CM hahahaha. Macam-macam ragam bila mak-mak budak berjalan tanpa anak di sisi kan. Kepada sesiapa yang bukan dari area KL dan Selangor memang boleh lah beli cenderahati di CM ni, tapi sebab kami ni duduk area sini-sini jugak so takde lah nak membeli hehehe.


Terserempak Pulak Rombongan CHE LISA di Central Market (LiSA Gang)
Terserempak Pulak Rombongan CHE LISA di Central Market (LiSA Gang)

3rd destinasi, kami semua di bawa ke Aquaria KLCC. Haaa yang part ni best. Sebab dapat nenggok ikan-ikan hhehehe.


Ke Aquaria KLCC Kita
Ke Aquaria KLCC Kita

Bergambor Sikit Dalam Aquaria KLCC
Bergambor Sikit Dalam Aquaria KLCC

Suasana Dalam Aquaria KLCC
Suasana Dalam Aquaria KLCC


Lepas dah melenguhkan kaki dan menjamu mata dengan ikan-ikan di Aquaria KLCC, tibalah time untuk Welcoming Diner oleh Shaklee untuk NC Qualifier. Mujurlah Diner pun di buat kat Hotel Grand Hyatt KL ni aje, means that sebelah Aquaria tu je, jalan kaki 2 menet dah sampai hehehehe. Teman dinner Fun Fair Nite. Tapi kami semua ni pakai t-shirt Shaklee je hahahaha. Ok kan gitu.  Layan gambar sikitttttt....


Dinner At Grand Hyatt Hotel Sponsored By Shaklee
Dinner At Grand Hyatt Hotel Sponsored By Shaklee

ak-Mak Orang Bergambor Sebelum Dinner
Mak-Mak Orang Bergambor Sebelum Dinner
Muka-muka Kelaparan Selepas Seharian KL Tour
Muka-muka Kelaparan Selepas Seharian KL Tour

Seperti NC 2014/2015, sesiapa yang lahir di bulan Jun akan diberikan penghargaan. Wahhh part ni memang saya sukaaaaaa, maklumlah saya di lahirkan pada bulan Jun. Last year pun kami diraikan dan tahun ini di NC 2015/2016 sekali lagi SID yang lahir bulan Jun di raikan. Syukur lah...walaupun hari ulang tahun kelahiran saya masih belum tiba lagi hehehe. Kiranya early birthday celebration gittuuuuu.


Sama Seperti NC Tahun Lepas, Dapat Kek Birthday Dari Shaklee
Sama Seperti NC Tahun Lepas, Dapat Kek Birthday Dari Shaklee

Kek Sponsored By Shaklee Untuk NC Qualifiers Yang Lahir Bulan JUN
Kek Sponsored By Shaklee Untuk NC Qualifiers Yang Lahir Bulan JUN
Kek Sponsored By Shaklee Untuk NC Qualifiers Yang Lahir Bulan JUN
"JUNE BABIES"


Kegembiraan saya tak berakhir di situ sahaja. Sebelum pulang ke hotel Palace of The Golden Horses (PoGH) , Shaklee bagi semua peserta NC 2015/2016 penghargaan, sebuah plaque pewter. Dannnnnn bila sampai ke PoGH sekalilagi ada surprised atas katil...Sekotak Shaklee Collagen Powder fuhhhh. Suka, suka, suka.

Surprised  Welcoming Dinner
Surprised  Welcoming Dinner 



Shaklee Collegen Powder Hadiah Untuk Peserta National Conference 2014/2015
Shaklee Collegen Powder Hadiah Untuk Peserta National Conference 2014/2015

Siapalah yang tak mahukan penghargaan begini kan. Merasai percutian mewah tanpa mengeluarkan sesen pun duit sendiri. Semuanya di taja oleh Shaklee. Bukan setakat diberi percutian tetapi diberikan pelbagai hadiah bagi membalas segala keringat SID yang berusaha keras sepanjang cycle. Dulu masa kerja annual dinner nak dapat hadiah pun main tukar-tukar hadiah. Huhuhuhu. 


Surprised Day 2 - Burberry Shawl kah??????
Surprised Day 2 - Burberry Shawl kah??????


Sesungguhnya kerja keras semua SID Shaklee amat dihargai oleh pihak pengurusan. Saya sangat enjoy buat bisness Shaklee sepanjang dua tahun lebih penglibatan saya ini dan saya berazam untuk mengumpul point untuk layak ke International Conference tahun 2015/2016 nanti. Nak ke USA pula. Dua tahun berturut-turut berpeluang menjadi NC Qualifiers dan merasai keseronokan naik pentas menerima award daripada Shaklee sangat menyeronokkan. Kejayaan ini menguatkan semangat saya untuk membawa lebih ramai lagi business partner saya sama-sama merasai penghargaan 5 bintang daripada Shaklee ini.

Sepanjang 2 tahun layak ke NC ni, saya nampak Shaklee sangat menghargai dan sangat berbangga dengan prestasi setiap SID mereka. Dan kekurangan NC 2014/2015 di perbaiki dalam NC kali ini. NC kali ini ternyata lebih meriah kerana adanya KL Tour, NC sebelum ni takde tour hehehe. Walaupun sedikit kepenatan kerana jadual yang padat sepanjang percutain mewah 3 hari 2 malam ni, tetapi ianya seronok dan banyak ilmu yang di dapati daripada sharing leader hebat di pentas NC. 

Kalau anda rasa mahu sama-sama mengecapi sendiri bagaimana dihargai oleh Shaklee dengan percutian mewah ini, saya pilih lah saya sebagai mentor anda. Kerja keras saya setahun bermula daripada awal cycle membilehkan saya layak menerima kesemua ini. Sudah dua kali saya melakukannya. Alhamdulillah sangat manis, sangat bermakna. Tahun lepas seorang bisness partner saya naik pentas bersama-sama. Tahun ini seorang lagi bisness partner saya naik pentas menerima award bersama saya. Bangga ke tidakk????? Hehehehehe. Nak tahu bagaimana untuk melayakkan diri anda? Say YES pada Shaklee. Pelbagai ganjaran habaq ang!!!! Perjalanan saya dengan Shaklee masih jauh, saya berpegang pada kata-kata 'do or die'. Takkan nak tengok sahaja peluang cash yang Shaklee sediakan tanpa sambar peluang tu kan. Menambah pendapatan dan mencari side income semuanya boleh dengan SHAKLEE.

Nur Masliza Muda
012-2965214
nurmasliza@gmail.com
SID 908080

Thursday, 4 June 2015

Sekejap Sahaja Dah Masuk 17 Sya'aban


Sekejap Dah Masuk Bulan Syaaban
Sekejap Dah Masuk Bulan Syaaban

Bismillahhirahmanirrahim. Hari ni dah 4 Jun 2015 atau 17 Syaaban 1436 Hijrah. Dah 17 Sya'aban dah kita ni. Sekejap je rasa dah nak masuk bulan Ramadhan dah (17@18 Jun nanti) kita kan. Pejam celik pejam celik tak sedar Ramadhan makin hampir. Kita sudah melewati malam Nisfu Sya'aban ( 15 Sya'aban) pada 2 Jun yang lalu. Bermakna kita semakin dekat dengan bulan mulia ramadhan. Jika dulu waktu saya masih lagi bekerja makan gaji, bulan Rejab dan Sya'aban adalah bulan mengganti puasa. Atau bagi sesetengah orang bulan untuk membiasakan badan dan perut berpuasa. Tapi itu dulu lah. Sekarang ni sejak bekerja sendiri, komitmen pergi outstation pun dah takde, Rejab dan Sya'aban lebih kepada bulan saya berpuasa Sunat. Inilah sedikit sebanyak perubahan yang positif pada diri saya yang saya rasai sendiri. Saya tertarik dengan kelebihan bulan Sya'aban bila membaca satu blog tidak lama dulu tetapi lupa nama blognya. Di sini saya kongsikan dengan anda semua Kelebihan Bulan Sya'aban. Moga kehadiran Sya'aban ni akan menguatkan lagi keimanan kita semua.

Kelebihan Bulan Sya'aban

1.Puasa
Bulan Sya’ban adalah bulan yang paling disukai oleh rasul saw untuk berpuasa. Dari Aisyah r.a berkata:
“Bulan yang paling disukai oleh rasul saw untuk berpuasa ialah bulan Sya’ban yang menghubungkannya dengan bulan Ramadan”. (Abu Daud yang disahihkan oleh Al-Bani)

Dari Aisyah r.a berkata:
“Rasulullah berpuasa hingga aku katakan baginda tidak berbuka, dan baginda berbuka hingga aku katakan tidak berpuasa. Aku tidak pernah melihat rasul saw berpuasa penuh melainkan pada bulan Ramadan. Aku tidak pernah melihat baginda berpuasa lebih banyak pada bulan selain dari bulan Sya’ban”. (Bukhari dan Muslim)


Sekumpulan para ulamak seperti Ibn Mubarak dan lainnya menegaskan bahawa nabi saw tidak pernah menyempurnakan puasa di bulan Sya’ban. Baginda hanya banyak berpuasa sahaja. Hal ini diperkuatkan oleh satu riwayat daripada Aisyah r.a, katanya:
“Kami tidak mengetahui bahawa baginda saw berpuasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadan”. (Muslim).

Riwayat dari Aisyah r.a:
“Aku tidak pernah melihat baginda berpuasa penuh sejak tiba di Madinah melainkan pada bulan Ramadan”. (Muslim) 

Menurut Ibn Abbas: “Rasulullah tidak pernah berpuasa penuh selain Ramadan”. Malah Ibn Abbas menghukum makruh perbuatan berpuasa penuh selain bulan Ramadan.


Puasa pada umumnya mempunyai kelebihan yang besar dan balasan yang agung. Dari Abu Said al-Khudri r.a berkata: Nabi saw telah bersabda (bermaksud):
“Tidaklah seorang hamba berpuasa pada hari perang Fi Sabilillah melainkan Allah akan menjauhkan mukanya pada hari itu daripada api neraka perjalanan 70 tahun”.(Muttafaq Alaih)


Dari Abdullah bin Amru r.a bahawa Rasulullah saw telah bersabda (bermaksud):
“Puasa dan Al-Qur’an kedua-duanya akan memberi syafaat kepada seorang hamba pada hari Kiamat. Berkatalah puasa: “Ya Allah, aku telah melarangnya dari makan dan menuruti syahwat pada siang hari, maka berilah syafaatku kepadanya. Lalu Al-Qur’an berkata pula: “Ya Allah, aku telah melarangnya tidur diwaktu malam (untuk bertilawah), maka berilah syafaatku kepadanya”. Dengan itu Allah memberikan syafaat keduanya untuk hamba itu”. (Ahmad)


Begitu juga di antara kebaikan berpuasa di bulan Sya’ban adalah sebagai latihan untuk berpuasa di bulan Ramadan, supaya apabila masuk ke bulan Ramadan nanti tidak lagi merasa susah atau berat, tambahan pula puasa di bulan Sya’ban sebagai latihan dan persiapan supaya masuk ke bulan Ramadan nanti dengan penuh kekuatan dan kecergasan.

Kelebihan Bulan Sya'aban
Kelebihan Bulan Sya'aban



2. Menjaga solat lima waktu secara berjamaah
Terdapat beberapa hadith yang menyebut tentang kelebihan menjaga solat berjamaah dan ancaman orang yang meninggalkannya padahal ia berkemampuan melaksanakannya.

Dari Ibn Umar r.a bahawa Rasul saw telah bersabda (bermaksud);
“Solat berjamaah lebih utama daripada solat berseorang sebanyak 27 darjat”. (Muttafaq Alaih)

Dari Abu Musa ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda (bermaksud):
“Orang yang paling besar pahalanya dalam solat adalah orang yang paling jauh perjalanan kakinya dan yang lebih jauh lagi dan orang yang menanti solat sebelum ia solat berjamaah bersama imam akan mendapat pahala yang lebih besar dari orang yang solat kemudian tidur. (Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a: Bahwa Rasulullah saw. kehilangan beberapa orang sahabatnya dalam salat. Beliau bersabda (bermaksud):
"Sesungguhnya aku bermaksud menyuruh seseorang solat mengimami sahabat lainnya dan aku akan pergi menyusul beberapa orang yang enggan solat berjamaah. Aku menyuruh mereka untuk membakar rumahnya dengan kayu bakar. Bila salah seorang di antara mereka mengetahui bahwa ia akan mendapatkan selonggok daging yang gempal maka ia akan menghadiri salat Isyak berjamaah. (Muslim)


Semua hadith ini menunjukkan penegasan tentang perintah solat berjamaah dan keringanan bagi yang menghadapi kesukaran menghadirinya.




3. Membaca al-Qur’an, mengkhatam, menghafaz dan mengulangkajinya
Amalan ini adalah sebesar-besar pintu kebaikan kerana di dalamnya terkandung keutamaan dan pahala yang besar di sisi Allah.  Dari Ibn Mas’ud r.a berkata (bermaksud):
“Rasulullah saw telah bersabda: Barangsiapa yang membaca satu huruf dari al-Qur’an dia memperolehi satu hasanah, satu hasanah menyamai sepuluh pahala. Aku tidak katakan alif, lam dan mim satu huruf tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf”. (Tirmizi. Menurutnya hadith ini hasan sahih)


Bulan Sya’ban menjadi mukadimah atau pengenalan kepada bulan Ramadan, dengan sebab itu amalan yang utama di bulan Ramadan juga utama pada bulan Sya’ban seperti puasa, membaca al-quran dan bersedekah. Menurut Salamah bin Suhail: Ada pendapat mengatakan bulan Sya’ban adalah bulan membaca al-Qur’an. Habib bin Abi Thabit apabila memasuki bulan Sya’ban beliau berkata: Ini adalah bulan membaca al-Qur’an. Amru bin Qis al-Mulaiy apabila memasuki bulan Sya’ban beliau akan menutup ruang-ruang masa dan sibuk dengan membaca al-Qur’an.


Membaca Quran Di Bulan Sya'aban
Banyakkan Membaca Quran Di Bulan Sya'aban

4. Berdoa kepada kiblat orang Islam yang pertama
Di dalam Sya’ban adalah bulan berlaku pertukaran kiblat orang Islam daripada Masjid Aqsa ke Masjidil Haram. Firman Allah SWT (bermaksud): 
“Sungguh kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, Maka sungguh kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. dan dimana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya." (Al-Baqarah: 144)


Kita saksikan apa yang berlaku ke atas Masjidil Aqsa yang pernah menjadi kiblat pertama umat Islam yang wajar kita renung dan berikan perhatian sepenuhnya. Apakah yang patut kita lakukan? Setidak-tidaknya kita berdoa supaya Allah mengembalikan Masjid Aqsa ke pangkuan kita dan membebaskannya daripada cengkaman Yahudi perampas.




5. Menghidupkan qiamullail
Kebanyakan orang Islam tidak memberi perhatian kepada qiamullail selain bulan Ramadan. Orang yang hanya memberi perhatian di bulan Ramadan akan merasa sukar untuk mendirikan qiamullail kerana selama ini tidak menghidupkannya selain bulan Ramadan. Bila tiba bulan Ramadan secara mengejut mendirikan solat malam tentu merasa berat dan sukar untuk menjaganya. Jikalau tubuh kita kerap menghidupkan malam sebelum Ramadan dan sepanjang tahun dengan solat tahajud di waktu malam tentu kita tidak merasai susah atau berat mendirikannya di bulan Ramadan. Contohnya orang yang memberi perhatian dengan menjaga solat malam sebelum Ramadan sekurang-kurangnya solat dua rakaat pada tengah malam, ataupun solat selepas isya’ atau sebelum tidur.

Dari Qasim bin Muhamad dari Aisyah r.a berkata: Rasulullah saw bersabda (bermaksud):
Amalan yang paling disukai oleh Allah ialah yang berterusan walaupun sedikit”.(Muslim)




6. Menghubungkan silaturrahim
Sepertimana yang telah disebutkan di dalam hadith bahawa bulan Sya’ban ialah bulan amalan hamba diangkat dan dipersembahkan kepada Allah. Nabi saw menyukai sekiranya ketika amalannya diangkat kepada Allah baginda sedang berada di dalam ketaatan. Inilah yang sewajarnya diperhatikan oleh umat Islam di bulan Sya’ban ini supaya orang muslim berusaha menjadi sebaik-baik ketaatan ketika amalan diangkat dihadapan Allah. Ini mendorong Allah akan memandangnya dengan pandangan belas kasihan dan keampunan sekalipun amalan yang dipersembahkan itu ada kekurangan.

Tidak diragui bahawa menghubungkan silaturrahim dan meredakan permusuhan adalah sebesar-besar ketaatan yang dituntut khasnya di bulan yang mulia ini yang mempunyai keutamaan yang besar.
Dari Abu Darda’ r.a berkata: Rasulullah saw telah bersabda (bermaksud):
“Sukakah aku memberitahu tentang amalan yang lebih utama daripada puasa, solat dan sedekah? Para sahabat menjawab: Sudah tentu. Jelas nabi: “Menghubungkan silaturrahim, kerana sekiranya rosak hubungan silaturrahim adalah umpama memotong agama”. (Tirmizi.) Menurutnya ini hadith sahih.


Kita menyambut kedatangan bulan Sya’ban dengan sambutan yang sebaiknya dengan memenuhi dada dengan kasih sayang dan berbaik dengan semua orang. Oleh itu, jadikanlah bulan Sya’ban ini sebagai peluang dan permulaan untuk memulihkan hubungan yang rosak antara kita dengan orang lain.

Wednesday, 3 June 2015

Jun Promosi Set Kulit Cantik


Haaa kan dah kata dah...Shaklee ni memang terkenal lah sangat dengan ke terroran dan ke bijakan mereka dalam merangka strategi jualan. Ini memang saya akui. Masakan tidak, orangt-orang marketing Shaklee ni tahu jeee bulan Julai nanti nak raya, jadi promosi Jun ialah Vitamin C dan Vitamin E Complex. 

Kalau dalam Shaklee kombinasi Vitamic dan Vitamin E adalah untuk menghasilkan kulit cantik. Yelah, kedua-dua vitamin ni adalah vitamin anti oksidan yang memang terkenal seantero dunia penting untuk kulit cantik. Setiap wanita memang mengimpikan kulit yang cantik dan gebu. Sebaik-baik kecantikan adalah lahir dari dalam selain dari luaran kan. San kedua -dua vitamin ni adalah kombinasi yang bertindak dari dalam dan boleh juga dijadikan masker (untuk kecantikan luaran). Sudah fitrah wanita mahu kelihatan cantik, gebu gebas setiap masa apatah lagi hari istimewa sepeti Hari Raya, naik pelamin atau kenduri kendara lain. Sisuami pun tumpang happy dan bangga sekiranya isterinya sering dipuji oleh rakan-rakan kerana menjaga kecantikan kulit sehingga kelihatan anjal, cantik dan gebu. Haiyaaaaaa melatopssssss.

OK meh sini saya ceritakan kelebihan Vitamin c Shaklee ni dari kesgi kesihatan dan kecantikan.
Kesihatan :
  • Memerangi Kanser – Ia adalah satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa, mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan meransang pengeluaran T-cells unutk melawan sel- sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh kita dengan berkesan. Ia juga mampu menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel-sel kita.

  • Mengekalkan Kolestrol Sihat – Ianya mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, meghindari arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah, pendarahan serebral dan skurvi.

Kecantikan :
  • Membentuk Kolagen – Meransang pembentukan kolagen. Kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Oleh itu, ianya mampu mempertingkatkan kedut dan menghalang otot menjadi lembik.

  • Mencantikkan Kulit – Ambil vitamin C setiap hari untuk kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan, dan menyekat pembentukan pigmen. Pigmen adalah penyebab utaman kejadian jeragat.


Dan Vitamin E Complex juga tak kurang hebatnya tau. Fungsi untuk kesihatan dalaman serta kecantikan. Ianya bertindak dari dalam dan luaran. 

Kesihatan :

  • Melindungi Jantung – Pengambilan harian 800IU vitamin E untuk jantung yang sihat ; melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid; meningkatakn kolesterol HDL; mengurangkan tekanan darah; menghalang platelet darah melekat ke dinding arteri; menghalang anemia hemolitik, penyakit jantung dll.

  • Anti-Oksidan Yang Kuat – Pengambilan lebih dari 1,200UI sehari untuk anti-oksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan kanser, mengukuhkan sistem imun, menghalang atau melambatkan pertumbuhan tumer, mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas. Ianya juga memperbaiki maslah oksidasi – katarak dan masalah penglihatan.

Kecantikan :

  • Anti-Penuaan – 1 kapsul vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan, mengurangkan kedut, garis halus, parut, akne dan bintik penuaan. Ianya mampu memulihkan tekstur kulit dan ton muka, dada dan otot peha.

  • Membaiki Parut – Membaiki bengkak dan ulser kulit. Boleh dikenakan terus pada luka unutk mengurangkan kesan parut.


Jadi jangan lepaskan peluang untuk memiliki VITAMIN CANTIK ini. Dan insya-Allah kesan dan perubahan kulit akan dapat dilihat secara beransur-ansur. Ini adalah supplement ianya tidak menunjukkan kesan magik dalam masa 24 jam yer heheheh. 




Promosi Set Kulit Cantik Shaklee
Jun Promosi Set Kulit Cantik Shaklee

Untuk anda yang mahu mencuba set kulit cantik Shaklee ni sempena promosi harga ni, boleh contact saya. 012-2965214

Nur Masliza Bt Muda
nurmasliza@gmail.com
Shaklee Independent Distributor
908080

Tuesday, 2 June 2015

June 2015 Separuh Perjalanan Sudah Ditempuhi

Diam tak diam perjalanan 2015 dah masuk setengah tahun. Maksudnya dah separuh perjalanan kita di tahun 2015 ni kan.

Jun 2015
Selamat Datang Jun 2015

Bulan June tahun ni memang di nantikan sebab :
1. Shaklee National Conference
2. Birthday saya
3. Ramadhan

Semoga kehadiran bulan June tahun ni akan membawa banyak kebaikan dan rahmat kepada kita semua. Tak sabar nak mencoret pengalaman tentang Shaklee National Conference (NC) tahun ni. Pengamanan NC tahun lepas sudahpun di tulis DI SINI. Sangat bermakna buat saya. Dan saya sentiasa berdoa semoga NC dan bulan June ini akan memberikan kegembiraan berganda, insya-Allah. 

Jun Datang Bermaksud Usia Juga Makin Meningkat Wahai Nur Masliza Muda
Jun Datang Bermaksud Usia Juga Makin Meningkat Wahai Nur Masliza Muda


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...