Showing posts with label Balik Kampung. Show all posts
Showing posts with label Balik Kampung. Show all posts

Monday, 27 July 2015

Lebuh Raya Timur Barat dan Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) Alternatif Elakkan Jem Balik Beraya Ke Kelantan


Alhamdulillah, sudah melalui bulan Ramadhan tahun ni dengan sebaiknya. Jujur saya akui, saya suka bulan Ramadhan, bulan yang sentiasa membantu saya menjadi hamba Allah yang lebih baik dari sebelumnya. Banyak kenikmatan bulan mulia pada saya. Ok lah kali ni nak share sikit pasal perjalanan balik kampung. Kalau sebelum ni perjalanan balik kampung saya juga sama seperti anak Kelantan di KL, iaitu melalui Gua Musang. Sejak zaman berzaman balik ke Kelantan melalui Gua Musang. Dan....seperti biasa, semua orang Malaysia ni tahu dan sedar perjalanan balik kg orang Pantai Timur akan memakan masa berbelas-belas jam menjelang hari raya. Baca pengalaman jem balik kampung ke Kelantan DI SINI.

Tak kiralah raya kita orang Islam atau perayaan kaum lain di Malaysia ni. Saya sendiri pernah merasai perjalanan balik kampung ke Kelantan 10-13 jam haaaa tu diaa. Dedulu drive sendiri sorang-sorang bawak Kancil 850 MANUAL tau. Memang menanggisss lutut hahaah. Memang sampai kampung lutut menggigil. Serius memang tak tipu wooo. Dulu zaman anak dara apa ada hal drive sorang berbelas jam pun kan, seronok pun ada walaupun stress jem tak bergerak-gerak hahaah. Itu zaman 20-an. Hehehe. Bila dah kerja up grade sikit PERSONA AUTOMATIK. Haa lega sikit kan. Tapi bila perjalanan 20-30km/j memang sakit hati sakit lutut jugal dibuatnya hehe. Memang sesiapa anak Pantai Timur sudah lali dengan tempoh perjalanan berbelas-belas jam setiap kali ada cuti perayaan ni. Itu pengalaman tahun-tahun sudah saya. Entah kenapa tak pernah tergerak hati nak balik kelantan melalui Terengganu (dulu takde lagi LPT) so perjalanan jauh kononnya. Hehehe.

Nak dijadikan cerita tahun ni saya nak tolong adik perempuan yang baru ambil anak angkat baru berusia beberapa hari balik beraya. Yelah, dia sorang2 mana lah boleh bawak baby dalam pantang balik kampung kan. Mana nak drive, mana nak tengokkan baby. So kami pun ambil keputusan balik ikut Perak melalui Gerik. 1st kami tinggalkan Kuala Lumpur 2 hari sebelum raya (hari rabu 15/7/15), menuju ke rumah adik di Kuala Kangsar. Dan pada hari yang sama saya dapat update melalui fb jalan menuju ke Pantai Timur memang dah 'meriah' dengan jem. Kawan bertolak 3 pagi dari Kl sampai ke kelantan 3 petang esok nya haaaa bayangkan itu baru hari rabu tu heheh. Ok berbalik pada kisah kami dari KL ke Perak. Kami keluar rumah jam 730am dan sampai ke Kuala Kangsar jam 11.45am. Boleh dikatakan takde lah jem macam lalu ikut Gua Musang tu. Driver pun tak stress! So rest dulu kat Kuala Kangsar. Esoknya baru kami bertolak ke Kelantan. Kami bertolak lepas adik saya habis kerja lebih kurang jam 145 kami bergerak. Hanya berhenti sekali je solat jamak Zuhur dan Asar di Jeli. Kami sampai Pasir Puteh jam 615 petang. Memang takde jem langsung. 




Muhammad Saifuddin Pun Selesa Balik Ikut Gerik Takde Jem Katanya
Muhammad Saifuddin Pun Selesa Balik Ikut Gerik Takde Jem Katanya



 Kuala Kangsar-Gerik-Jeli- Tanah Merah
 Kuala Kangsar-Gerik-Jeli- Tanah Merah


Lebuh Raya Timur Barat
Lebuh Raya Timur Barat


Tasik Banding di Perak Merentasi Perjalanan Ke Kelantan Melalui Lebuh Raya Timur Barat
Tasik Banding di Perak Merentasi Perjalanan Ke Kelantan Melalui Lebuh Raya Timur Barat

Diulang sekali lagi takde jem langsung. Driver pun takdelah drive lelaju sebab ada baby kan. Perjalanan makan masa lebih kurang 5 jam. Kalau campur kan dari KL-kuala kangsar (4 jam), kuala kangsar-pasir puteh (5 jam) baru 9 jam. Jalan takde jem. Memang berbaloi lah bayar tol Kl-KK RM30 tu. hehehe. 9 jam memandu tanpa jem dengan 12-14 jam dalam jem memanh jauh berbeza. Hehe.

Nampak Terowong Ni Maksudnya Dah Nak Masuk Sempadan Kelantan Da
Nampak Terowong Ni Maksudnya Dah Nak Masuk Sempadan Kelantan Da



Bila sampai kampung makcik cakap dia dari KL-PP semalam (rabu) 15 jam perjalanan. Terus lepas berbuka aka malam raya tu makcik mintak saya 4 biji ostematrix sebab nak hilangkan lenguh badan dia lama dalam keta. Senyum jeee kami, sebab tahun ni tak perlu melalui jem tu. Dan yang penting supplement Shaklee memang membantu urat dan badan tanpa rasa lenguh dan sakit. Jujur saya cakap, hanya orang yang pernah merasai 'pesta jem balik kampung' je tahu macam mana rasanya.


Bila balik KL pula kami ambil keputusan balik ikut Terengganu. Kami pilih perjalanan santai melalui jalan pantai dari PP. Sekali lagi pilihan kami tepat sebab ikut Terengganu pun langsung tak jem padahal dalam masa yang sama kawan-kawan nak ke KL terpaksa sekali lagi menempuh jem. Saya lebih rela memilih jalan bertol melalui LPT (lebuh raya pantai timur). Biarlah perjalanan jauh sikit pun, sebab jika dah terperangkap dalam jem berbelas jam jugak. Kalau pilih laluan LPT dalam 8-9 jam baik lah pilih laluan LPT kan.


Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2)
Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2)



LPT 2 bermula dari Terengganu ke Pahang. Ianya dari Gemuroh-Kemaman-Jabor, dan laluan ni memang clear, jalan pun lurus je. Dan saya fikir itulah sebab banyak kemalangan berlaku, sebab boleh drive lalaju. So far tiada lagi tol dikenakan untuk LPT fasa 2 ni. Hanya di LPT fasa 1 (Kuantan-Karak je ada tol lebih kurang 19.80 kot). Exit di Jabor, masuk Kuantan pehtu masuk tol LPT1 pulak heheh. Jangan risau kat LPT 2 tu pun ada gak R&R dan hentian untuk kita berehat.



R&R Dan Hentian Sebelah Juga Ada di LPT2
R&R Dan Hentian Sebelah Juga Ada di LPT2



Saujana Mata Memandang Laluan LPT2
Saujana Mata Memandang Laluan LPT2

Perjalanan smooth je tanpa jem. Sampailah ke tol gombak. Nak elak jem di tol Gombak dinasihatkan bergerak awal hehe.

Sebenarnya kita ada banyak pilihan jika nak elakkan jem ni. Biasanya jem kalau nak ke KL jem teruk akan bermula dari Machang, Kuala Kria. Dan kalau dari KL ke Kelantan jem bermula dari tol Gombak, Bentong, Raub sampailah Kuala Lipis. Sebab jalan kecil. Personally pada saya jika kita taknak stress apa salahnya kita allocate sedikit wang untuk bayar tol dan pilih laluan lain selain dari Gua Musang. Pada saya dan keluarga untuk musim perayaan akan datang kami sepakat untuk tidak lagi melalui Gua Musang di waktu puncak hehehe. Tak cuba kita tak tahu kan. Hehehe. Sudah lah stress jem teruk, badan sakit-sakit. Itu belum masuk bab anak muntah anak berak lagi kan huhu. Orang cakap biar lah berhabis bayar tol asalkan tak sakit badan dan tak stress hehehe. Alhamdulillah perjalan pergi dan balik kampung kami sekeluarga selamat. Syukur pasa Allah melindungi perjalanan kami.


Thursday, 9 October 2014

Tradisi Kesesan Balik Kampung Ke Pantai Timur, Asam Garam Anak Rantau

Wahhh tajuk entri tak menahan heehehe. Tapi itulah hakikatnya jika bergelar "anak rantau". Sesuatu yang masyarakat di Malaysia sudah faham dan arif ialah kesesakan jalan raya ke Pantai Timur (Kelantan, Terengganu dan Pahang) setiap kali musim perayaan sangat-sangat luar biasa. Saya juga sudah lali menempuh perjalanan balik ke Kelantan yang memakan masa 10 -15 jam berbanding hanya 7-8 jam perjalanan biasa.


Seingat saya masa study dulu jarang sekali saya terperangkap dengan kesesakan lalulintas atau perkataan manjanya 'jem'. Maklumlah masa jadik student dulu boleh balik kampung awal dan balik ke KL semula lambat sikit hehehe. Tapi bila dah masuk alam pekerjaan, mana boleh balik awal sebab dok kira-kira baki cuti tahunan yang ada kan. Hehehe. Tambahan pulak bila dah kawin dengan pak polisi ni kan hehehehe. Hambekkk kau nak sangat suami polis kan, udah cuti rayanya pun lain daripada kakitangan kerajaan. Cuti sebelum raya atau selepas raya!!!!!  Apa yang saya nak kongsikan di sini kepada mereka yang bakal berkahwin dengan jejaka atau gadis Kelantan atau Terengganu atau Pahang ialah anda akan merasai kemanisan 'jem' balik kampung. Anda akan merasai kemaniskan duduk berbelas jam dalam kereta nak balik kampung. Kenapa saya kata kemanisan? Sebabnya anda tidak akan merasai perjalanan menaiki keta sampai berbelas jam jika anda bakal pasangan hidup anda bukan daripada Pantai Timur kahkahkah. Ramai kawan-kawan senegeri saya yang menjadikan jem balik kampung ni dah macam pesta tahunan mereka. Apakan tidak kalau musim Raya Puasa, nak balik ke kampung anda keluar rumah jam 12 malam esoknya pukul 12 tengahari pun belum tentu anda sampai kampung lagi. Dan sepanjang perjalanan tu anda akan lihat deretan kereta ditepi jalan ada yang bersahur di tepi jalan. Kalau lepas raya pulak mereka berkelah di tepi jalan dengan makan apa sahaja bekalan yang ada. Tambahan lagi kalau mempunyai anak kecil fuhhhhhh perjalanan 1-15 jam tu panjang oiiiiii. Tapi itulah asam garam anak rantau setiap tahun balik berhari raya. 

Kesesan Musim Perayaan ke Pantai Timur
Kesesan Musim Perayaan ke Pantai Timur

Untuk pengetahuan anda pesta jem dan lampu merah musim raya adalah sesuatu yang normal. Pernah seorang kawan saya seorang warganegara Singapura mengatakan dia tak sanggup untuk ke Kelantan lagi selepas dia sendiri memandu daripada KL ke Kelantan pada musim cuti sekolah. Saya tak dapat bayangkan jika dia menempuh perjalanan musim perayaan begini hahahahaha. Mau patang pinggang rasanya kehkehkeh. Tetapi untuk anak rantau yang berkelana ke bandar mencari rezeki, ini adalah rutin yang mereka tempuhi setiap tahun. Biasanya kesesakan akan bermula sebelum anda memasuki tol gombak di mana kenderaan yang nak ke Kelantan, Terengganu atau Pahang akan melalui jalan yang sama. Bayangkan betapa banyaknya rakyat Pantai Timur yang mencari rezeki di KL dan Selangor ni. Saya sendiri baru-baru ni masa balik raya Aidiladha terperangkap lebih 3 jam dari Selayang (sebelum tol Gombak) hinggalah selepas simpang ke Bentong. Padahal biasanya hanya mengambil masa 1 jam dari Gombak ke Bentong, musim raya jadik 3 jam huhuhuu. Hambekkk kau  keluar daripada rumah jam 12.30 pagi sampai Kelantan jam 2.15 petang huahuahaua......

Kesesakan Bermula di Tol Gombak
Kesesakan Bermula di Tol Gombak
Deretan Kenderaan Menuju ke Kelantan-Terengganu
Deretan Kenderaan Menuju ke Kelantan-Terengganu

Ini tradisi turun temurun balik kampung warga Pantai Timur di musim perayaan. Pernah sesekali bila terperangkap dalam pesta jem ni saya terfikir 'kenapalah kampung aku ni jauh sangat' hahahaha. Tapi sebenarnya pada anak jati Pantai Timur, mereka merasakan inilah sebahagian daripada kemanisan menjadi anak rantau. Walau jem macam manapun mereka sangguh dan tetap akan meredah jem , bak lirik lagu arwah Sudirman Hj Arsahad :

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh...
Hati girang
Ho ho... Balik kampung
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

Mungkin pada  sesetengah orang yang masih mempunyai ibu bapa atau orang tua mereka sangat teruja nak balik kampung. Tapi saya sendiri yang dah lama menjadi anak yatim piatu ni kemanisan dan semangat nak balik kampung agak berkurangan. Tambahan pulak adik beradik semuanya ada di KL. Apa pun anak rantau sanggup redah semata-mata nak balik beraya hehehe. Sebenarnya memang seronok menempuh perjalanan jauh berbelas jam ni sebab bermacam-macam ragam manusia kita lihat di samping tu kita akan berkenalan dengan orang yang kita tak kenal pun, semangat setia kawan terpamer bila masing-masing bertukar hidangan di tepi jalan raya....Kesesakan jalan raya bukan saja untuk anak rantau balik ke Pantai Timur tetapi Utara dan Selatan juga. Cumanya setiap tahun kenderaan ke Pantai Timur musim perayaan akan meningkat, bacalah akhbar semepna raya Julai lalu, 1 juta kenderaan dijangka pulang ke Pantai Timur. Ohhh makkkk kauuuu sejuta kenderaan, 1 juta beb, bukan sikit tuuuuu. Kemeriahan balik beraya dengan jem atau kesesakan lalu lintas yang luar biasa suatu pengalaman yang anda tak akan rasai di mana-mana.....Dan inilah yang akan menjadikan anak rantau seperti saya sentiasa ingat akan kampung halaman walaupun orang tua dah tiada. Jom layan lagu balik kampung untuk mereka yang tak merasai kemerian jem balik kampung hahahahaha


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...