Showing posts with label Pantai Timur. Show all posts
Showing posts with label Pantai Timur. Show all posts

Wednesday, 31 December 2014

5 Peristiwa Hitam Yang Merobek Hati Sepanjang 2014

2014 bakal melabuhkan tirainya kurang daripada 6 jam daripada sekarang. Sesungguhnya terlalu banyak impian saya sepanjang tahun ini yang masih belum di capai. Impian paling besar yang tentulah untuk melihat group bisness saya makin berkembang dan dapat membantu lebih ramai lagi surirumah, pelajar IPT serta mereka yang di luar sana untuk menjana income dengan bisness Shaklee. Sepanjang 2014, saya telah membantu 4 orang suri rumah menjana income 3 angka secara konsisten dengan bisness Shaklee secara online ni. Syukur Alhamdulllah, daripada seorang surirumah yang mengharapkan gaji suami, kini sudah pandai berbisness menggunakan internet dan ada pendapatan sendiri. Susah nak digambarkan perasaan gembira saya.

Banyak suka duka sepanjang tahun muram 2014 kepada negara kita Malaysia. Dengan tragedi demi tragedi menimpa bermula dengan :

1. Flight malang MH370 pada March 
2. Jerebu teruk beberapa kawasan pada March
3. Insiden pembunuhan Polis di Semporna pada bulan Februari (in fact sehingga entri ini         ditulis, beberapa desas desus mengatakan Semporna kembali di ancam) 
4. Tragedi berdarah MH17 pada Julai 
5. Ribut di utara, 
6. Banjir dipantai timur pada Disember 
7. Air Asia QZ8501 Disember (pesawat ini tetap berjenamakan Air Asia- brand tambang murah terkenal Malaysia seantero dunia)

Namun, 5 tragedi hitam yang bakal dikenang dan menjadi sejarah memilukan kepada negara ialah seperti berikut: 


Kehilangan MH370 - March 2014
1. Kehilangan MH370 - March 2014

2. Penculikn dan Pembunuhan Polis Di Semporna - Julai 2014

Tragedi berdarah MH17 - Julai 2014
3. Tragedi berdarah MH17 - Julai 2014

Kelantan Ibarat Pulau Dibanjiri Bah - Disember 2014
4. Kelantan Ibarat Pulau Dibanjiri Bah - Disember 2014


Tragedi Air Asia QX8501 - Disember 2014
5. Tragedi Air Asia QX8501 - Disember 2014


Moga kita semua akan tabah walaupun berhadapan dengan pelbagai ujian demi ujian daripada Allah SWT. Paling meninggalkan kesan pada saya ialah mengenai darurat yang diistiharkan di Semporna berita mengenai darurat di Semporna boleh baca di sini dan kesan banjir di Kelantan. Kedua-duanya melibatkan kampung halaman yang saya kunjungi, dan kesannya lebih dekat di hati. Biarpun air mata memang mengalir juga dengan insiden hitam yang lain, tetapi kedua-dua insiden ini lebih meninggalkan kesan kepada saya.

Pastinya fajar 2015 dinantikan dengan penuh harapan. Saya sendiri mengharapkan 2015 akan memberikan kegemilangan dan menjadikan saya seorang manusia yang lebih baik daripada sebelum ini. 2015 dijangkakan akan berlaku krisis ekonomi, GST dan beberapa lagi perubahan yang pastinya memberikan impak kepada kita sebagai rakyat marhain. Namun, saya rasa dari segi mental saya sudah bersedia untuk menghadapi suatu lagi kisah baru dalam kehidupan. Pilihlah samaada kita nak di belenggu krisis kewangan atau kita nak menukar gaya hidup atau kita berusaha kekalkan gaya hidup dengan melakukan perubahan dalam ekonomi keluarga kita.

Kisah sedih 2014 tidak mahu lagi dikenang-kenang, saya sudah ready dengan buku dan pena untuk mencatatkan coretan baru 2015. Anda pula bagaimana yer? Hehehehe. Semoga kedatangan 2015 memberi kan cherita hidup dan kejayaan yang lebih indah.

Love 
Mas

Pasca Banjir : 8 Langkah Keselamatan Yang Perlu Diambil Bila Pulang Ke Kediaman


Selepas banjir merupakan fasa yang sangat memenatkan. Iyalah kan, bila sudah namanya banjir, pastilah ada kesan dan lumpur yang di tinggalkan. Proses pertama selepas balik ke rumah masing-masing ialah untuk membersihkan rumah, premis, atau bangunan masing-masing. Dan yang keduanya pula memeriksa perkakasan daripada ancaman bahaya seperti renjatan elektrik, kebocoran dan sebagainya. 

Proses membersihkan lumpur selepas banjir merupakan yang tugas yang sering meruntun hati. Masakan tidak, semasa mencuci dan membersihkan inilah kita akan lihat saru demi satu kemusnahan harta benda kita dari sekecil kecil barang seperti sudu sehingga lah harta yang besar dan bernilai seperti kereta dan rumah. Binatang ternakan dan hasil tanaman juga.


Kereta Mangsa Diseliputi Lumpur Akibat Banjir
Kereta Mangsa Diseliputi Lumpur Akibat Banjir

Lumpur Merata-rata Selepas Air Bah Surut
Lumpur Merata-rata Selepas Air Bah Surut


Biasanya bila air banjir surut je semua penduduk yang berada di pusat pemindahan tidak sabar-sabar lagi nak balik ke rumah masing-masing. Ini memang saya akui, yelah sekian lama kita tinggalkan rumah hati tentu tertanya-tanya apa lah keadaan nya. Itu baru bab banjir, belum lagi kerisauan di sebabkan manusia yang menangguk di air yang keruh ( mencuri dan merompak) rumah mangsa. Sebaiknya persediaan mental juga perlu untuk menghadapi segala kemungkinan selepas melihat kediaman masing-masing selepas banjir/bah melanda. Bersama ni, saya kongsikan dengan anda semua 8 langkah keselamatan yang perlu kita ambil selepas banjir/bah.


8 Langkah keselamatan utama yang diperlu kita ambil:


1. Dengar pengumuman melalui radio atau tunggu arahan pihak yabg berkuasa, jangan kembali ke rumah sebelum dibenarkan atau sebelum keadaan benar-benar selamat.
2. Periksa wayar elektrik yang terendam di dalam air. Ini bagi mengelakkan renjatan elektrik. Periksa juga peralatan elektrik yang ditenggelami air. Elakkan untuk terus 'on' kan peralatan tersebut, kerana kemungkinan ada sesetengah peralatan elektrik yang tidak rosak komponen dalamannya dan kita boleh jemurkan sebelum check ianya boleh di guna atau tidak.

3. Periksa rumah anda terlebih dahulu, lihat tanda-tanda rekahan atau mendapan kerana ianya mungkin tidak selamat. Syiling retak, atau relai perlu di berikan perhatian. Elakkan kembali ke rumah seorang diri kerana jika berlaku sebarang situasi yang tidak diingini ada teman yang akan meminta bantuan.

4. Jangan terus memasuk ke dalam rumah yang masih dibanjiri air, berhati-hati banyak bahaya yang tersembunyi. Kemungkinan adanya binatang berbisa, kayu dan kaca sangat besar. Gunakan kayu untuk memeriksa sebarang halangan yang bertaburan dalam air yang cetek atau selepas air kering.

5. Periksa paip saluran gas yang mungkin pecah atau bocor.

6. Periksa bahan-bahan yang mudah terbakar yang mungkin mengalir masuk semasa banjir (Minyak tanah, petrol, diesel dan sebagainya).

7. Buang bahan-bahan makanan yang terendam yang terkena banjir termasuklah makanan dalam tin.

8. Laporkan sebarang kerosakan kemudahan-kemudahan awam kepada pihak yang berkuasa. Secepatnya supaya ianya dapat di baiki secepat mungkin.


Periksa Segala Peralatan Elektrik
Periksa Segala Peralatan Elektrik 

Check Keadaan Rumah Secara Berkumpulan Elakkan Kejadian Luar Dugaan
Periksa Keadaan Rumah Secara Berkumpulan Elakkan Kejadian Luar Dugaan

Periksa Dinding, Syiling Yang Roboh, Relai, Merekah dll
Periksa Dinding, Syiling Yang Roboh, Relai, Merekah dll
Pastikan Air Surut Terlebnih Dahulu Barulah Pulang Ke Rumah
Pastikan Air Surut Terlebnih Dahulu Barulah Pulang Ke Rumah 

Walaupun berat mata kita yang memandang, tetapi yakinlah berat lagi bahu mereka yang memikulnya. Banjir Pantai Timur seperti di Kelantan Disember 2014 meninggalkan kesan yang mendalam pada diri saya kerana Pok Teh (bapa saudara) saya turut menjadi salah seorang mangsa di Chiku 7, Gua Musang. Semasa entri ini di tulis, keluarga pok teh sudah pulang ke rumah dan kemusnahannya susah nak gambarkan. Paling menyayat hati pok teh menanggis kerana lembu peliharaannya hanyut di bawa air bah. Semoga pok teh dan semua mangsa tabah menghadapi dugaan Yang Maha Esa. Kelantan dan Pantai Timur menanggis hari ini, dan semoga esok mereka akan tersenyum.

Love
Mas

Saturday, 27 December 2014

Sajak Banjir 2014 : Suara Aku Anak Kelate

Suara Hati Aku Anok Kelate.

Bayangkan bagaimana luluhnya hati seorang ibu,
Bila melihat rengekan anak yang kelaparan dan kesejukan,
Di kala kita lena di ulit malam.

Bayangkan bagaimana robeknha hati seorang anak,
Bila melihat orang tuanya bergelimpangan menahan kesakitan,
Sedang kita keenakan berbaring.

Bayangkan betapa pilunya hati seorang suami,
Bila melihat si isteri berala kadar,
Sedang kita enak berlebihan.

Bayangkan,
Saat engkau sejuk ber air cond di sini,
Di sana ada insan yang tulang belulang nya kecut diterjah angin.

Bayangkan,
Di saat engkau berjalan beriringin,
Di sana ada insan yang genggaman tangannya direntap tanpa rela

Bayangkan
Di saat engkau tertawa riang,
Di sana ada insan yang disentap kegembiraannya.

Engkau pastinya tidak mengerti apa itu keperitan,
Engkau pasti tidak tahu apa makna nya kesusahan,
Engkau pastinya tidak akan mengerti penderitaan,
Bila tangan yang kami pimpin di rentap kasar, tanpa rela, tanpa kami bersedia untuk kehilangannya,
Kerana engkau tidak pernah menjadi seperti kami.

Aku Anok Kelate
Aku Rakyat Biasa


Nur Masliza Muda

Thursday, 9 October 2014

Tradisi Kesesan Balik Kampung Ke Pantai Timur, Asam Garam Anak Rantau

Wahhh tajuk entri tak menahan heehehe. Tapi itulah hakikatnya jika bergelar "anak rantau". Sesuatu yang masyarakat di Malaysia sudah faham dan arif ialah kesesakan jalan raya ke Pantai Timur (Kelantan, Terengganu dan Pahang) setiap kali musim perayaan sangat-sangat luar biasa. Saya juga sudah lali menempuh perjalanan balik ke Kelantan yang memakan masa 10 -15 jam berbanding hanya 7-8 jam perjalanan biasa.


Seingat saya masa study dulu jarang sekali saya terperangkap dengan kesesakan lalulintas atau perkataan manjanya 'jem'. Maklumlah masa jadik student dulu boleh balik kampung awal dan balik ke KL semula lambat sikit hehehe. Tapi bila dah masuk alam pekerjaan, mana boleh balik awal sebab dok kira-kira baki cuti tahunan yang ada kan. Hehehe. Tambahan pulak bila dah kawin dengan pak polisi ni kan hehehehe. Hambekkk kau nak sangat suami polis kan, udah cuti rayanya pun lain daripada kakitangan kerajaan. Cuti sebelum raya atau selepas raya!!!!!  Apa yang saya nak kongsikan di sini kepada mereka yang bakal berkahwin dengan jejaka atau gadis Kelantan atau Terengganu atau Pahang ialah anda akan merasai kemanisan 'jem' balik kampung. Anda akan merasai kemaniskan duduk berbelas jam dalam kereta nak balik kampung. Kenapa saya kata kemanisan? Sebabnya anda tidak akan merasai perjalanan menaiki keta sampai berbelas jam jika anda bakal pasangan hidup anda bukan daripada Pantai Timur kahkahkah. Ramai kawan-kawan senegeri saya yang menjadikan jem balik kampung ni dah macam pesta tahunan mereka. Apakan tidak kalau musim Raya Puasa, nak balik ke kampung anda keluar rumah jam 12 malam esoknya pukul 12 tengahari pun belum tentu anda sampai kampung lagi. Dan sepanjang perjalanan tu anda akan lihat deretan kereta ditepi jalan ada yang bersahur di tepi jalan. Kalau lepas raya pulak mereka berkelah di tepi jalan dengan makan apa sahaja bekalan yang ada. Tambahan lagi kalau mempunyai anak kecil fuhhhhhh perjalanan 1-15 jam tu panjang oiiiiii. Tapi itulah asam garam anak rantau setiap tahun balik berhari raya. 

Kesesan Musim Perayaan ke Pantai Timur
Kesesan Musim Perayaan ke Pantai Timur

Untuk pengetahuan anda pesta jem dan lampu merah musim raya adalah sesuatu yang normal. Pernah seorang kawan saya seorang warganegara Singapura mengatakan dia tak sanggup untuk ke Kelantan lagi selepas dia sendiri memandu daripada KL ke Kelantan pada musim cuti sekolah. Saya tak dapat bayangkan jika dia menempuh perjalanan musim perayaan begini hahahahaha. Mau patang pinggang rasanya kehkehkeh. Tetapi untuk anak rantau yang berkelana ke bandar mencari rezeki, ini adalah rutin yang mereka tempuhi setiap tahun. Biasanya kesesakan akan bermula sebelum anda memasuki tol gombak di mana kenderaan yang nak ke Kelantan, Terengganu atau Pahang akan melalui jalan yang sama. Bayangkan betapa banyaknya rakyat Pantai Timur yang mencari rezeki di KL dan Selangor ni. Saya sendiri baru-baru ni masa balik raya Aidiladha terperangkap lebih 3 jam dari Selayang (sebelum tol Gombak) hinggalah selepas simpang ke Bentong. Padahal biasanya hanya mengambil masa 1 jam dari Gombak ke Bentong, musim raya jadik 3 jam huhuhuu. Hambekkk kau  keluar daripada rumah jam 12.30 pagi sampai Kelantan jam 2.15 petang huahuahaua......

Kesesakan Bermula di Tol Gombak
Kesesakan Bermula di Tol Gombak
Deretan Kenderaan Menuju ke Kelantan-Terengganu
Deretan Kenderaan Menuju ke Kelantan-Terengganu

Ini tradisi turun temurun balik kampung warga Pantai Timur di musim perayaan. Pernah sesekali bila terperangkap dalam pesta jem ni saya terfikir 'kenapalah kampung aku ni jauh sangat' hahahaha. Tapi sebenarnya pada anak jati Pantai Timur, mereka merasakan inilah sebahagian daripada kemanisan menjadi anak rantau. Walau jem macam manapun mereka sangguh dan tetap akan meredah jem , bak lirik lagu arwah Sudirman Hj Arsahad :

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh...
Hati girang
Ho ho... Balik kampung
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

Mungkin pada  sesetengah orang yang masih mempunyai ibu bapa atau orang tua mereka sangat teruja nak balik kampung. Tapi saya sendiri yang dah lama menjadi anak yatim piatu ni kemanisan dan semangat nak balik kampung agak berkurangan. Tambahan pulak adik beradik semuanya ada di KL. Apa pun anak rantau sanggup redah semata-mata nak balik beraya hehehe. Sebenarnya memang seronok menempuh perjalanan jauh berbelas jam ni sebab bermacam-macam ragam manusia kita lihat di samping tu kita akan berkenalan dengan orang yang kita tak kenal pun, semangat setia kawan terpamer bila masing-masing bertukar hidangan di tepi jalan raya....Kesesakan jalan raya bukan saja untuk anak rantau balik ke Pantai Timur tetapi Utara dan Selatan juga. Cumanya setiap tahun kenderaan ke Pantai Timur musim perayaan akan meningkat, bacalah akhbar semepna raya Julai lalu, 1 juta kenderaan dijangka pulang ke Pantai Timur. Ohhh makkkk kauuuu sejuta kenderaan, 1 juta beb, bukan sikit tuuuuu. Kemeriahan balik beraya dengan jem atau kesesakan lalu lintas yang luar biasa suatu pengalaman yang anda tak akan rasai di mana-mana.....Dan inilah yang akan menjadikan anak rantau seperti saya sentiasa ingat akan kampung halaman walaupun orang tua dah tiada. Jom layan lagu balik kampung untuk mereka yang tak merasai kemerian jem balik kampung hahahahaha


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...