Showing posts with label Pregnancy. Show all posts
Showing posts with label Pregnancy. Show all posts

Sunday, 31 January 2016

Supplement Terbaik Untuk Ibu Hamil dan Mereka Yang Merancang Untuk Hamil


Supplement Penting Semasa Mengandung
Supplement Penting Semasa Mengandung


Ibu- ibu dan bakal ibu, jangan ambil mudah keperluan supplement ketika hamil. Malah anda harus mulakan supplement seperti B- Complex ketika merancang kehamilan dan sebelum hamil lagi.

  • B1 (thiamin), B3 (niacin), B12 (cobalamin) diperlukan untuk perkembangan organ, otak dan sistem saraf bayi.
  • B2 (riboflavin) bantu bayi membesar.
  • B5 (pantothenic acid) bantu bayi membesar dan bantu mengelakkan risiko anemia kepada ibu.
  • B6 (pyridoxine) dapat kurangkan risiko keguguran di awal kehamilan, dapat mengurangkan rasa loya.
  • B9 (folic acid) mencegah risiko kecacatan pada bayi.

Saturday, 30 January 2016

Legakan Loya dan Mual Ketika Hamil Dengan Halia


Halia Untuk Masakan dan Kesihatan?
Halia Untuk Masakan dan Kesihatan?

Halia merupakan bahan yang sangat sinonim dengan wanita dan dapur. Ianya banyak digunakan dalam masakan sejak dahulu kala lagi. Tidak kiralah masakan Melayu, Cina atau India halia mesti ada. Nampak tak betapa halia mempunyai banyak khasiat dalam masakan. Kalau arwah Mi saya dulu, apa-apa je masakan wajib letak halia. Mak tiri saya yang berbangsa Minangkabau laaagi lah suka dengan halia ni. Macam-macam masakan dia mesti ada halia heheeh. 

Namun begitu, selain dari digunakan dalam masakan, halia juga banyak digunakan dalam tujuan perubatan. Dalam masyarakat Melayu, halia sering digunakan untuk membuang angin dalam badan yang menyebabkan ketidakselesaan tubuh. Malah kawan saya berbangsa Tionghua juga percaya teh halia dapat membuang angin dan meringankan badan. Tapi fakta yang biasa saya denagr dari kawan-kawan berlainan agama mereka seakan sepakat bahawa halia membantu mengurangkan loya, terutamanya di kalangan ibu hamil. Masalah loya dan alahan dengan kehamilan memang tidak dapat dipisahkan. Ada sesetengah orang mengalami alahan yang sangat teruk sehingga tidak boleh melakukan sebarang kerja.


Air Halia
Air Halia


Antara petua mudah turun temurun untuk mengurangkan rasa mual dan pening ketika hamil ialah dengan meminum air rebusan halia. Bukan saja ia mudah dan berkesan, pengambilan halia oleh ibu hamil juga tidak mempunyai kesan sampingan. Sepanjang tempoh mual dan loya ketika mengandung ni saya amalkan mengambil Papermint Ginger Plus (PGP) dari Shaklee. Kalau masa rajin tu saya ambil beberapa tablet dan hancurkan dengan air panas, minum macam minum teh. Yaaaaa ampun bau dan rasanya best dan menyegarkan. Kalau tak cukup masa tu saya telan je 3 biji heheheh.


Legakan Loya dan Mual Ketika Hamil Dengan Halia
Legakan Loya dan Mual Ketika Hamil Dengan Halia 

Selamat mencuba!
Peppermint Ginger Plus (90 biji) hanya RM45.00 sahaja

Masliza 019.6242900

Friday, 8 January 2016

4 SEBAB KENAPA IBU MENGANDUNG CEPAT RASA DAHAGA DAN PANAS

Lately ni saya kerap sangat rasa dahaga tak kira siang atau malam. Tekak asyik rasa kering jee. Terdetik dalam hati sekarang ni memang musim panas sampaikan saya asyik dahaga atau disebabkan preggy maka saya lebih cepat rasa dahaga. Jadi seperti biasa, e-book women and pregnancy jadi sasaran saya. Maka bermulalah sesi belek membelek satu demi satu (yang mana dpt free access aje laa hahaha). Sebenarnya rasa dahaga dan panas dikalangan ibu mengandung adalah perkara biasa disebabkan perubahan fisiologi ibu semasa mengandung.

  Rasa Dahaga dan Panas Dikalangan Ibu Hamil Adakah Normal?
Rasa Dahaga dan Panas Dikalangan Ibu Hamil Adakah Normal?

Alkisahnya kekerapan rasa dahaga memang biasa dialami oleh kebanyakan wanita preggy, terutama pada awal dan akhir kehamilan. Situasi ini terjadi disebabkan oleh perubahan yang dialami oleh badan sepanjang mengandung. Patut lah semenjak dua menjak ni saya asyik dahaga dan panas aje. Berpeluh-peluh badan, rasa tak selesa pun ada bila badan asyik berpeluh ni. Jalan sikit je dah rasa dahaga dan berpeluh, sendiri rasa badan 'ashemmmmm' hehehe. 


Rasa dahaga dan mudah panas ini semakin kerap dialami oleh ibu yang sudah masuk ke trimester ketiga iaitu fasa terakhir kehamilan sebelum bayi lahir ke dunia. Rasa cepat dahaga ini kerana rahim ibu semakin membesar dan terjadi tekanan pada pundi air kencing sehingga menyebabkan ibu cepat rasa dahaga. Dan rasa cepat panas pula disebabkan oleh kadar metabolisme jadi semakin bertambah apabila berada dalam trimester ketiga menyebabkan tubuh badan wanita akan rasa panas.


Saya kongsikan dengan bakal ibu dan para ibu sekelian tentang faktor terjadinya simptom mudah bahaga dan cepat panas di kalangan wanita hamil. Berikut antara mengapa ibu kerap rasa dahaga dan panas sepanjang mengandung:


1. Peningkatan Hormon

Semasa mengandung, hormon menjadi tidak seimbang terutama pada peringkat awal. Peningkatan hormon progestrogen turut membuatkan rasa dahaga dan panas kepada si ibu melebihi hari-hari biasa.


2. Peningkatan Bekalan Darah

Bekalan darah ke dalam rahim akan meningkat ketika mengandung seiring dengan perkembangan rahim dan untuk memenuhi keperluan plasenta yang mula berfungsi. Keperluan darah sangat penting untuk nutrisi bayi dalam kandungan dan keperluan oksigen di mana darah berfungsi sebagai agen pengangkutan oksigen ke seluruh badan. Nutrisi dan oksigen ini diperlukan oleh sel-sel untuk terus berkembang. Tidak hairanlah ibu hamil kerap haus apabila usia kehamilan semakin bertambah. Ini kerana keperluan darah yang semakin meningkat menyebabkan rasa dahaga terus bertambah.

Manakala peningkatan peredaran darah semasa hamil membuatkan ibu sering berasa panas. Peningkatan aliran darah berlaku apabila hormon progesteron membuka lebih banyak saluran kecil darah di dalam permukaan kulit. Kapilari yang dipenuhi darah inilah yang membuatkan tubuh wanita hamil panas.


3. Penurunan tekanan darah

Ada juga ibu hamil yang mengalami penurunan tekanan darah pada 24 minggu pertama kehamilan. Ini kerana jantung perlu mengepam darah lebih banyak dan bekerja lebih kuat di seluruh badan. Penurunan tekanan darah ini akan menyebabkan wanita hamil mudah rasa dahaga, ibu turut akan bernafas lebih cepat, pucat, mual, penglihatan kabur dan pening kepala. Ketidak tentuan ini juga akan menyebabkan ibu mudah rasa panas dan berpeluh.


4. Untuk Hidrasi

Cecair diperlukan sepanjang mengandung kerana salah satu kegunaannya adalah untuk penghasilan cecair kantung amnion/kantung ketuban. Sebab itulah ibu hamil mudah rasa dahaga dan ibu hamil di sarankan meminum 8 gelas air putih setiap hari.

Air berfungsi untuk melindungi bayi. Ianya juga diperlukan buah pinggang untuk membuang sisa pembuangan dari dalam badan termasuk sisa pembuangan yang dihasilkan oleh bayi. Kehilangan air yang banyak dalam badan bukan sahaja membahayakan si ibu malah bayi dalam kandungan mereka. Kehilangan air akan menyebabkan suhu badan meningkat dan ini menyebabkan ibu mudah rasa panas. Oleh itu, ibu hamil selalu rasa dahaga hendaklah minum cukup air. Ibu dinasihatkan minum air sebelum rasa dahaga atau haus baca lanjut bahaya dehidrasi DI SINI.



Thursday, 7 January 2016

10 LANGKAH MENGATASI ALAHAN ATAU MORNING SICKNESS PADA AWAL KEHAMILAN



Perkara paling bahagia bagi seorang perempuan adalah apabila doktor mengesahkan bahawa mereka sedang HAMIL/MENGANDUNG. Keseronokan dan kebahagiaan ini berganda lebih-lebih lagi jika itulah pengalaman pertama hamil atau si ibu telah menunggu sekian lama untuk hamil kembali. Namun, disebalik kegembiraan tersebut, bakal ibu terpaksa berhadapan dengan 'morning sickness' atau lebih mudah disebut alahan. Tanda- tanda alahan ni adalah seperti loya, mabuk, pening, rasa tidak selesa terhadap bau-bauan dan sebagainya. Itulah nikmat yang diberikan oleh Allah SWT kepada seorang hambaNya yang bakal bergelar ibu nanti.  Mungkin pada sesetengah orang alahan ni sangat menyeksakan, tetapi yakin lah itu adalah pengalaman yang indah bila kita kenangkan. Percaya atau tidak bila perempuan bergelar  ibu berkumpul selain dari topik tentang anak-anak, mereka juga berkongsi pengalaman menempuhi alahan sepanjang kehamilan. harus diingat alahan biasa nya bersifat sementara sahaja dan ianya tidaklah membahayakan bakal ibu.


Alahan atau Morning Sickness Adalah Perkara Normal Bagi Perempuan Hamil
Alahan atau Morning Sickness Adalah Perkara Normal Bagi Perempuan Hamil


APA ITU ALAHAN / MORNING SICKNESS

Alahan yang melanda wanita hamil di awal usia kehamilan dikenali sebagai morning sickness. Tetapi ia tidak bermakna alahan ini hanya datang pada waktu pagi sahaja. Ada juga wanita yang mengalami morning sickness pada waktu malam bahkan ada juga yang terpaksa melaluinya sepanjang hari. Biasanya mabuk mengandung ini akan berakhir sebaik bakal ibu masuk ke usia trimester kedua (kandungan berusia 3-6 bulan).

Tetapi jangan terkejut kerana ada juga wanita hamil yang terpaksa menanggungnya sehingga ke saat melahirkan bayi. Pakar perubatan masih belum dapat mengenal pasti penyebab sebenar masalah ini. Namun kebanyakan mengaitkan morning sickness dengan perubahan hormon estrogen yang meningkatkan fungsi deria bau sekali gus menimbulkan rasa mual dan loya. Bagi mengatasi ketidakselesaan yang dialami, ikuti panduan berikut yang mungkin sedikti sebanyak membantu anda.

Langkah 1
Sekiranya mengalami morning sickness sebaik bangun daripada tidur, jangan terburu-buru untuk bangun. Cuba duduk terlebih dahulu kemudian bangun dan berdiri. Sediakan biskut creaker berhampiran tempat tidur kerana memakan biskut kraker membantu mengurangkan rasa loya.




Langkah 2
Setiap wanita hamil perlukan tambahan 300-500 kalori sehari. Bagi memenuhi keperluan ini, digalakkan makan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap. Mengambil makanan yang banyak dalam satu hidangan hanya membuatkan anda mual. So langkah terbaik adalah makan sikit-sikit tetapi kerap. 


Langkah 3
Elakkan makanan yang menimbulkan loya seperti berempah, berlemak, berminyak, pedas dan tinggi kandungan asid. Ini memang saya amalkan sepajang tempoh alahan mengandung kali ni. Alhamdulillah alahan kali ni agak kurang berbanding masa mengandungkan si Firas dulu.


Langkah 4
Peppermint atau halia membantu mengurangkan morning sickness. Nikmati teh peppermint atau halia bahkan boleh mencuba biskut berasakan perasa itu. Ia meninggalkan kesan melegakan ke atas perut anda. Haa yang ini memang saya samalkan tablet Papermint Ginger Plus dari Shaklee. Memang terasa sangat perbezaan alahan kali ni dengan masa mengandungkan anak pertama. Maklumlah dlu tak kenal lagi mana-mana supplement, sekarang ni dah jatuh cinta dengan supplement so alahan pun kurang dah. Cuma kali ni alahan gadjet aje hehe.

Papermint Ginger Plus Bantu Kurangkan Alahan Hamil
Papermint Ginger Plus Bantu Kurangkan Alahan Hamil


Langkah 5
Minum air dalam jumlah yang mencukupi bagi menghindarkan dehidrasi akibat terlalu kerap muntah. Elakkan minuman berkafein atau berkarbonat. Kalau tak boleh minum air putih, campurkan dengan sedikit lemon (lemonade) bagi memberikan rasa masam-masam yang akan membantu kita kurangkan loya dan pening. Bau lemon itu sendiri pun dah mampu hilangkan pening kepala. 

Banyakkan Minum Air Untuk Mengatasi Alahan/Morning Sickness
Banyakkan Minum Air Untuk Mengatasi Alahan/Morning Sickness



Langkah 6
Makan makanan tinggi protein sebelum tidur. Ia membantu meningkatkan paras gula dalam darah dan mengatasi rasa mual. Saya prefer protein non GMO daripada Shaklee kerana rasa mild soy nya membolehkan saya blend bersama dengan oren bagi mengatasi loya dan mual. 


Protein Shake dan Oren Untuk Mengurangkan Loya
Protein Shake dan Oren Untuk Mengurangkan Loya




Langkah 7
Elakkan daripada makan dan minum secara serentak. Makanan dan minuman yang bercampur di dalam perut secara tidak langsung meningkatkan rasa loya.



Langkah 8
Rehat seketika! Tenaga yang dicas semula ketika berehat dapat melegakan rasa loya yang dialami. Stres hanya akan menambahkan masalah loya yang dirasai.




Langkah 9
Vitamin B6 sangat efektif untuk mengurangkan rasa mual. Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di barat mendapati wanita yang mengambil multivitamin khusus untuk wanita hamil sebelum mengandung boleh mengurangkan simptom morning sickness daripada lebih teruk.


Langkah 10
Kadang kala bau masakan boleh menyebabkan rasa loya. Jadi semasa memasak pastikan pengudaraan di kawasan dapur adalah baik bagi mengelakkan rasa loya dan mual.

Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada ibu di luar sana untuk mengurangkan alahan semasa hamil. 

Monday, 24 August 2015

5 Bahaya Ibu Hamil Berkasut Tumit Tinggi

Bismillahhirrahmanirrahim. Al kisahnya semalam saya singgah di toilet Petronas Putrajaya, biasalah perempuan pregnant dalam 1st trimester ni selalu loya dan muntah. Apatah lagi bila lama berada dalam kereta mulalah rasa loya tak menahan. Masa dok sedap nak muntah tu saya ternampak seorang tengok ibu hamil ( maybe dalam 5@6 bulan berdasarkan baby bump nya tu) berjalan masuk toilet dengan high heels merah. Mak aihh, pregnant pakai kasut tumit tinggi??? Urban sangat kan... Sebelum dia keluar sempat lagi dia tanya saya pregnant ke? Saya menjawab jujur iya, baru nak masuk 7 minggu. Dia jawab ohh patutlah tengah mabuk, saya ni tunggu masa je, dua tiga bula lagi. Wahhh betul lah tekaan saya dalam 6 bulan gitu dia pregnant. Tapi satu je yang bermain di fikiran saya iaitu kesanggupan dia memakai kasut tumit tinggi dengan perut yang memboyot kata orang. 

Bahaya Ibu Mengandung Berkasut Tumit Tinggi





Saya merasa terpanggil untuk share dengan anda semua mengenai ibu hamil yang ditegah memakai kasut tumit tinggi. Kenapa? Sebab pemakaian kasut tumit tinggi ini boleh mengganggu tumbesaran bayi dalam kandungan. Walaupun berkasut tinggi nampak cantik dan menyerlahkan penampilan (terutama bagi wanita yang rendah) tetapi lebih baik anda fikirkan keselamatan diri sendiri dan ‘orang di dalam’. Betul tak? Lagipun bukan je orang-orang tua yang melarang ibu mengandung ni berkasut tumit tinggi, doktor dan nurse pun tak galakkan ibu mengandung memakai kasut tumit tinggi ni. Tok sah lah kita terikkut sangat gaya retis ompoteh tu kan hehehe. 

Ibu Hamil Tidak Digalakkan Memakai Kasut Tumit Tinggi
Ibu Hamil Tidak Digalakkan Memakai Kasut Tumit Tinggi


Sebenarnya, berkasut tumit tinggi semasa mengandung atau hamil ni ada banyak keburukannya. Saya kongsikan daripada pembacaan saya 5 keburukan kenapa ibu hamil ditegah memakai kasut tumit tinggi.


1. Masalah kaki bengkak

Kaki menjadi bengkak memang sinonim dengan wanita hamil tetapi apabila masih degil bertumit tinggi walaupun perut semakin membesar, anda sememangnya menempah masalah. Bebanan badan yang semakin bertambah tertumpu di satu titik iaitu di bahagian kaki hadapan. Ini menyebabkan kaki ibu hamil bengkak kerana kaki perlu menanggung badan yang semakin membesar. Bayangkan berat badan kita bertambah ditambah pula dengan perut kita yang maju kedepan dan kita pula memakai kasut bertumit tinggi yang halus itu. Eii tak boleh nak bayangkan perasaan kaki kita terpaksa bekerja keras menanggung berat dengan tumit yang halus itu.

Kaki Ibu Hamil Yang Bengkak Tidak Sesuai Pakai Kasut Tumit Tinggi
Kaki Ibu Hamil Yang Bengkak Tidak Sesuai Pakai Kasut Tumit Tinggi 


2. Menyebabkan varicose vein

Semakin tinggi kasut yang anda pakai, semakin jelas kelihatan otot pada betis dan paha anda. Ini akan menyebabkan masalah varicose vein semakin kronik bahkan kaki juga mudah penat apabila berjalan. Dulu-dulu saya sendiri selalu tengok mak saudara saya yang hobinya pakai heels 4-5 inchi sepanjang lecture dia. Balik rumah pasti dia akan tunjukkan urat dan salur darah yang menimbul hehehe. Buruk pun ada, tak sedap mata kita menenggoknya. Apatah lagi ibu hamil ni habis semua otot tersembul keluar kan. Kesian kaki kita.


3. Mengganggu keseimbangan badan

Semakin lama perut semakin membesar seiring dengan usia kehamilan anda. Dengan adanya beban baharu di perut ia membuatkan fokus berat badan berubah. Jadi, keseimbangan badan turut berubah dan kemampuan untuk menyeimbangkan badan semakin berkurangan. Apabila ibu asyik memakai kasut tinggi walaupun kehamilan sudah masuk trimester ketiga, maka ia hanya mengundah bahaya ibu mudah terjatuh. Ini memang membuat kans aya asyik terfikir je pada perempuan yang saya jumpa kat Petronas tu. Saya dok fikir cemmanalah kalau dia jatuh terjelepuk dengan kasut tumit tingginya tu? Apa akan jadi pada bayi dalam kandungan nya? Nauzzubillahhiminzalik.

Say No To High Heels During Pregnancy
Say No To High Heels During Pregnancy



4. Sakit saraf sciatica

Ibu hamil berisiko merasa kesakitan dari bawah punggung hingga ke tapak kaki. Semakin membesar kandungan, rasa sakit ini menekan saraf sciatica. Ibu akan mengalami kejang kaki atau tapak kaki seperti dicucuk sebab itulah kita di larang memakai kasut tumit tinggi ni semasa hamil. Pemakaian kasut tumit tinggi akan menambahkan kesakitan normal yang ibu hamil tanggung sebenarnya. 


5. Sakit punggung

Posisi kaki ketika berdiri membuatkan beban badan tertumpu kepada bahagian kaki hadapan. Lebihan beban pada kaki menyebabkan sumsum tulang belakang dan punggung berasa pedih kerana ketika hamil ibu perlu menanggung berat badan sendiri dan berat bayi dalam kandungan. Justeru, kaki yang menampung bebanan tersebut membuatkan punggung terasa sakit. Walaupun sakit punggung dan sakit belakang itu normal bagi ibu hamil, tetapi kekerapan dan kebarangkalian untuk ibu yang bertumit tinggi mendapat sakit punggung dan belakang ini adalah 80% lebih tinggi berbanding ibu hamil yang tak memakai kasuttumit tinggi.

Sakit Punggung dan Sakit Belakang Lebih Kerap Pada Ibu Hamil Berkasut Tumit Tinggi
Sakit Punggung dan Sakit Belakang Lebih Kerap Pada Ibu Hamil Berkasut Tumit Tinggi


Tak salah sebenarnya untuk ibu hamil berfesyen, cuma berpada-pada dan biarlah kita utamakan keselamatan bayi yang dikandung. Mungkin ada orang rasa alah pakai sesekali je, lagipun bukan nya jalan jauh pun, kita naik kereta je, tetapi ibarat kata pepatang 'malang tak berbau'. Biarlah kita berkorban sedikit daripada kita menyesal kemudian hari ye kan.

Love
Masliza 019-624 2900
SID 908080
nurmasliza@gmail.com



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...