Showing posts with label Set Detox. Show all posts
Showing posts with label Set Detox. Show all posts

Sunday, 31 May 2015

Kebaikan Apple Cider Vinegar Yang Membantu Menurunkan Berat Badan

Tentu ramai yang pernah mendengar tentang khasiat Apple Cider Vinegar (ACV) kan. Di zaman mula-mula saya nak kurus dulu, sekitar tahun 2002 saya suka sangat minum ACV ni 2x sehari iaitu pagi dan malam. Memang masa tu berat badan saya turun, tetapi hampir dua tahun jugalah saya amalkan ACV tu. Dan daripada pinggan 32 inci jadi 27 inci. Banyakkk berat berkurang tau. Sekali lagi saya tegaskan hampir 2 tahun saya amalkan petua ni. Tapi adat manusia, bila dah dapat apa yang diingini, saya mulalah lupakan jasa ACV ni heheheh. Alhamdulillah walaupun berhenti minum ACV berat tak naik ditambah pula saya memang control makan. Tapi bila dah kawin dan bersalin ni aiyaaaaa penimbang dah rosak (berat naik berganda hahahahaha). Itulah bahananya... Lama tinggalkan ACV. langsung tak pernah minum dah ACV sampai lah baru-baru ni bila saya terlihat ACV kat Giant. Masa tu barulah terlintas, ehhh kenapa aku tak amalkan balik ACV ni kalau dah rasa nak kurus sangat kan. Allah sesungguhnya aku rindu untuk kembali ramping seperti dulu hhehe. Habis tu sekarang ni gemok gedempol keeee? Tidak lah gemok gedempol tetapi sendiri rasa tak best leeee bila badan tak ramping macam dulu kiki. Hai sudah nama nya  perempuan kannnnn.

OK jadi, fikir punya fikir punya fikir, so saya nekad nak kembali amalkan ACV ni. So pergi Carrefour Bangsar South, sambar sebotoi kecil ACV brand Heinz. Nak cari brand Bragg tak jumpa so sambar je mana yang ada depan mata. 

Apple Cider Vinegar Jenama Heinz
Apple Cider Vinegar Jenama Heinz



Apa itu Cuka Epal?

Apple Cider Vinegar (ACV) atau cuka epal adalah salah satu tonik yang baik untuk kesihatan kita. ACV melalui proses di mana epal diperah untuk mendapatkan jusnya. Seterusnya melalui proses penapaian. Semasa proses nak jadi cuka itu dimasukan yis dan bacteria untuk melengkapkan proses penapaian. Beberapa tindakbalas kimia akan berlaku dalam proses ini di mana yis itu akan menukarkan kandungan gula semulajadi epal epal kepada alcohol. Proses seterusnya adalah bacteria menukarkan alcohol menjadi acid. Kehadiran acetic acid dan malic acid dalam proses ini menyebabkan ia menjadi masam.



Kandungan dalam cuka epal


Selain acetic dan malic acid, ACV juga mengandungi beberapa jenis acid, vitamin dan mineral galian dan amino acid. Kandungan nutrisi ini membuatkan cuka epal sangat baik untuk kesihatan. Selain itu terdapat juga kandungan soluble fiber of pectin, vitamin A, vitamin B6, vitamin C, vitamin E, thiamin, riboflavin, niacin, pantothenic acid, beta-carotene and lycopene. Mineral di dalam nya juga mengandungi as sodium, phosphorus, potassium, calcium, iron and magnesium.


ACV ni ada banyak khasiat untuk kesihatan, kecantikan kita. Kalau tidak masakan ianya diamalkan oleh ramai orang kan. Yang saya tahu ACV membantu mengawal kolesterol dan gout. Sangat femes ok. Masa bekerja di CPDS UM dulu saya tengok beberapa pensyarah amalkan ACV ni untuk mengawal gout mereka. Meh kita lihat apa lagiasiat ACV ni.


Antara Khasiat Apple Cider Vinegar :
  • Membantu mencairkan darah dan meleraikan paras kalori serta gula secara efisien.
  • Membantu melindungi hati dari keracunan serta mengelakkan masalah hati.
  • Membantu memecahkan molekul lemak dan secara tidak lansung membantu proses penurunan berat badan. (Ini Paling Best kan kan kan)
  • Memperbaiki masalah sistem kencing.
  • Mengaktifkan metabolisma dan sel-sel dalam badan serta dapat menghapuskan elemen toksid dalam badan.
  • Membantu bagi mereka yang ada masalah sembelit.
  • Memecahkan kandungan batu karang dalam buah pinggang dan pundi kencing


Kebaikan Apple Cider Vinegar
Kebaikan Apple Cider Vinegar


Apple Cider Vinegar Sebagai Agen Detox
Apple Cider Vinegar Sebagai Agen Detox



Bagaimana ACV Membantu Mengurangkan Berat Badan?

Apple cider vinegar membantu mempercepatkan kadar metabolisme dalam badan & menyingkirkan lemak-lemak yang ada dalam badan anda serta mengurangkan berat badan dalam proses penyerapan nutrien dan penghadaman. Nampak tak ianya agen detox untuk kita, bila dah detox, badan ringan nutrient mudah diserap dan proses nak turunkan berat menjadi lebih mudah. Fuhhhh semangat berkobar-kobar ni nak melihat perubahan dengan ACV dan supplement kegemaran saya ni. Di sini saya share resipi ACV yang saya amalkan dedulu tu. Hope badan dapat menerima dan bekerja keras untuk turunkan berat kali ni. Heheheheh.

Resipi ACV untuk mengurangkan berat badan ialah:

  • 2 sudu teh ACV (brand apa pun tak kisah)
  • 1 gelas air suam

Campurkan semua bahan dan kacau, minum 2x sehari. Pagi sebaik sahaja bangun daripada tidur dan malam selepas makan malam. Atau sebelum tidur. Sebagai permulaan ni kita cuba dulu dalam masa 2 bulan (TANPA CULAS) yer dan kita lihat ada tak perubahan nya. 

Harap saya akan terus Istiqamah dalam rutin harian baru ni. Ini hari pertama memulakan rutin ACV selepas bertahun-tahun berhenti. Hehehehe. Doakan saya berjaya dengan misi kurus secara semulajadi tanpa produk beracun. Hehehehe


Sabda Rasulullah saw: “Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL (CUKA). Ya Allah berkatilah pada KHAL. Sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum daku dan janganlah terputus bekalan KHAL dalam sesuatu rumah.” Hadis Riwayat Muslim dan Ibn Majah.




Friday, 30 January 2015

Perbezaan Detox Darah, Detox Hati dan Detox Usus Yang Perlu Kita Tahu

Assalamualaikum semua. Kita memang biasa dengar tentang DETOX kan. Bila sebut tentang Detox ramai yang terbayangkan proses membuang air besarkan. Bukan kata anda semua je begitu, saya pun sama. Sebelum ni kalau sebut tentang Detox saya terbayangkan proses membuang air besar. 

APA ITU DETOX?

Detox ialah proses menyingkirkan toksin daripada badan kita. Toksin yang masuk ke dalam badan kita bukan sahaja berkumpul di usus, tetapi ia juga di hati dan dalam darah kita. Pelbagai masalah kesihatan akan timbul akibat daripada pengumpulan toksin di dalam badan. Antaranya, tumor, kanser, migrain dan sebagainya. Kebanyakkan kes penyakit yang dirujuk, hampir 90% adalah berpunca daripada toksin badan.

Detox penting untuk memberikan kesihatan yang optimum, memberikan fokus dan tenaga semasa bekerja atau beraktiviti. Masalah Detox yang tidak sempurna juga menjadi masalah berat badan. Masalah kulit muka yang berjerawat, dan kulit yang bermasalah juga disebabkan kerana proses detox yang tidak sempurna. Dan jangan tak tahu, nafas berbau juga merupakan petanda bahawa detox badan kita tidak sempurna. Sebenarnya kan, Detox tu bukan sekadar buang air besar. Sebenarnya tidak tepat, kerana detox menyeluruh melibatkan:
  1. Detox Usus
  2. Detox Hati
  3. Detox Darah

Kepentingan Detox Kepada Manusia
Kepentingan Detox Kepada Manusia


1. DETOX DARAH


Pernah tak kita dengar beberapa pemimpin dunia menjalankan rawatan cuci darah untuk mengekalkan kesihatan mereka dan untuk kelihatan sentiasa segar dan bertenaga? Rawatan cuci (detox) darah ialah proses mencuci darah daripada segala toksin yang mencermakan darah kita. Darah yang penuh toksin akan menyebabkan nutrient dalam darah tidak dapat disalurkan ke seluruh badan dengan baik. Pernah tak kita terfikir, bila kita sering rasa letih dan lesu, ianya adalah petanda darah yang penuh toksin dan perlu detox darah? Toksin yang menyerang sel akan menyebabkan sel tidak dapat cas tenaga (mithocondria) yang diperlukan, dan keadaan ini dibiarkan hari demi hari dan akan merosakkan badan kita. Saya pernah dengar beberapa pegawai tinggi kerajaan yang pernah bekerja di Jabatan Perdana Menteri (JPM) di zaman Tun Mahathir berkata yang Tun menjalani rawatan mencuci (Detox) darah di USA. Tetapi sejauh mana kebenarannya hanya Allah sahaja yang tahu. Tapi kalau betul memang patut lah kita tengok Tun masih cergas dan sihat bertenaga pada usia sekarang kan. 

Shaklee juga menawarkan pilihan detox darah yang lebih murah berbanding dengan rawatan cuci darah tu. Perlu diingat, sepatutnya kita detox darah daripada awal yakni semasa kita sihat dan bukan nya setelah kita disahkan mengidap penyakit. Shaklee menawarkan jus merah (wah sedondon pula warna jua ini dengan warna darah kita kan heheh) yang dikenali sebagai Vivix. Vivix bertindak dengan merawat sehingga peringkat sel, dan memberi tenaga kepada sel, jadi inilah penyelesaian yang kita cari. Berkenaan dengan kolestrol, Phytocol membantu menghalang kolestrol melekat di dinding salur darah, sebagai salah satu cara membersihkan salur darah. Alfalfa pula tinggi alkali, yang boleh meneutralkan asid dalam badan akibat pemakanan tidak seimbang, jadi Alfalfa sangat baik untuk membersihkan darah yang tinggi asid/ meng-alkaline kan darah


2. DETOX HATI

Hati merupakan organ terbesar di dalam badan manusia. Hati mempunyai fungsi sebagai penapis atau 'filter' kepada segala jenis maknenek benda yang masuk ke badan kita- agent detox . Hati juga merupakan tempat berkumpulnya toksin-toksin serta merupakan antara organ yang paling penting dalam tubuh kita. Antara fungsi hati adalah merembeskan cecair hempedu untuk pencernaan lemak, mengawal paras gula dalam darah dan penting untuk metabolisma lemak.  

Hati Juga Berfungsi Sebagai Agen Detox
Hati Juga Berfungsi Sebagai Agen Detox


Detox hati, antara yang sering juga diabaikan. Ramai yang mengabaikan kerana mereka kurang jelas atau mungkin ambil mudah tentang fungsi hati itu sendiri. Hati secara general adalah seperti tapis yang menadah semua toksin dalam badan. Setiap hari hati akan diserang oleh toksin melalui pemakanan dan persekitaran kita, jadi sangat sangat penting untuk kita cuci hati setiap hari, bagi memastikan ianya boleh terus bekerja dengan baik. Jadi jika kita nak mengamalkan sesuatu supplement, kita pastikan dulu hati kita dapat menjalankan tugasnya dengan baik. Kita boleh membantu hati kita menjalankan tugas dengan cara detox hati terlebih dahulu. Bila hati kita sudah detox, sudah bersih, makan tugasnya lebih senang dan dapat menyerap apa jua supplement yang kita makan. Cuba kita bayangkan jika filter kita (hati) ini rosak atau bocor. Bayangkan segala toksin tu akan bersenang lenang masuk tanpa di 'filter' dan apa yang akan terjadi kepada kita nanti? Owhhh ngerinyaaaa. Salah satu aktiviti yang menyebabkan hati mudah rosak ialah tabiat merokok dan meminum minuman keras. Anda boleh baca mengenai bagaimana kerosakan hati di rawat dengan prosuk Shaklee DI SINI

Bila hati tidak detox, kita tidak boleh dapat kebaikan 100% supplement lain yang kita makan. Tegaskan kepada customer, detox hati adalah penting bagi memastikan customer dapat "value for money".



3. DETOX USUS

Detox usus merupakan istilah yang paling sinonim dan paling popular kita dengarkan. Usus adalah bahagian badan yang bertanggungjawab untuk menyerap khasiat daripada makanan dan memproseskan bakinya untuk membentuk bahan buangan untuk dibasmi atau dibuangkan. Usus manusia terdiri daripada usus besar dan usus kecil. Kesihatan badan berkait rapat dengan kebersihan kedua dua usus besar dan usus kecil ini. Semasa proses penghadaman, sebahagian besar makanan yang kita makan akan membentuk bahan bendalir dalam saluran usus. Walaupun kebanyakan bahan ini akan dikeluarkan daripada badan melalui proses pembuangan yang normal, tetapi masih ada sebahagian daripadanya yang melekat di atas dinding usus yang kemudiannya menjadi plag. Plag bendalir ini bukan sahaja menyekat proses pembuangan yang betul dan mencegah penyerapan khasiat yang sewajarnya, tetapi ia juga merupakan tempat pembiakan parasit dan patogen yang boleh mencemarkan darah dan limpa serta meracunkan sistem keseluruhan. Haaa plag ni kita ibaratkan sebagai mendapan yang melekat lekit dalam usus kita.

Usus Yang Dipenuhi Toksin
Usus Yang Dipenuhi Toksin 
Apabila badan kita tidak mengeluarkan bahan buangan, toksin-toksin akan berkumpul di dalam usus dan mengakibatkan auto-intosifikasi ataupun penghasilan toksin sendiri. Ini juga akan menyebabkan saluran darah yang melapisi dinding usus menyerap toksin-toksin ini ke dalam aliran darah dan akhirnya mencemarkan semua organ badan. Sebahagian tanda-tanda yang nyata gejala toksin-toksin ini adalah : cirit birit, masalah sembelit, keletihan, sakit kepala, mata menjadi kusam, kulit yang bermasalah, berbintik, sakit otot, masalah saraf, badan dan nafas berbau serta kelihatan murung. Saya dulu memang berhadapan dengan masalah sembelit, dan saya selepas saya konsisten mengamalkan Herblax dan Peppermint Ginger, ianya yang benar- benar membersih dan memberi kelegaan kepada usus, kerana bahan- bahan dalam kedua- dua produk ini memang bertugas untuk membersihkan tangki makanan yang kita sumbat dengan macam- macam benda setiap hari. Ini adalah antara produk Shaklee yang sangat mendapat tempat untuk mereka yang mengalami masalah detox usus. Usus yang tidak detox atau tidak dicuci mengakibatkan buncit dan kegemukan. Opsssss, mak tak rela nyahh heheheh. 

Beza Usus Sihat dan Usus Yang Banyak Toksin
Beza Usus Sihat dan Usus Yang Banyak Toksin

Ramai yang mengambil mudah tentang detox sebenarnya kan. Tapi tahukah kita toksin yang memasuki badan kita jika tidak di singkin kan melalui detox maka ia akan mendatangkan mudarat kepada badan kita. Darah, hati dan usus saling bekerjasama menapis segala toksin yang di makan, yang kita hidu dan sebagainya. Penyakit yang menyerang zaman ini,  banyak datangnya daripada kita sendiri, jika kita sukar nak mengawal pemakanan dan pencemaran, adalah lebih baik untuk kita mengambil langkah berjaga-jaga dengan mencuci (detox) hati, darah dan usus kita. Biar kita mencegah daripada mengubati kan. Saya sangat terkesan dengan kesihatan hati, sebab adik saya mengalami masalah usus yang kini berjangkit ke hati dan sepupu saya juga mengidap kanser hati tahap 4. Dan alhamdulillah kedua-duanya mendapat perubahan bila consume produk Shaklee. Walaupun tidak dapat menyembuuhkan penyakit mereka 100% tetapi sekurang-kurangnya pengambilan supplement Shaklee ni dapat membantu mereka merasa lebih sihat, bertenaga dan aktif. Jangan kita tunggu bila sakit baru mahu mencari supplement, sebaliknya amalkan supplement ketika sihat supaya gajala penyakit dapat dijauhkan,


Love
Masliza 012-2965214
SID : 908080
Email : nurmasliza@gmail.com

Tuesday, 4 February 2014

Rawat Kerosakan Hati Akibat Merokok

Baru-baru ni adik saya Hidayat dimasukkan ke hospital. Sebagai seorang kakak sulung sangat terasa sedihnya. Tapi bukan lah kesedihan itu yang saya nak ceritakan di sini, tapi nak cerita tentang pentingnya kita menjaga kesihatan.

Adikku Hidayat ni memang  jarang sangat demam atau sakit. Dia ni merupakan seorang perokok tegar. Dia curik2 hisap rokok sejak sekolah rendah lagi. Memang dia ni anak yang ketegaq kata orang. Adik beradik yang paling degil aku rasa. Tahu ajelah kalau dah perokok tegar ni, ditambah pula dengan tabiat buruk pemakanan dia yang mmg suka makan berminyak berlemak dan paling best bila lepas makan tu tidoq mcm ular sawaaaa.

Dia di masukkan ke hospital sebab muntah dan berak berdarah. Sampai sekarang pun doktor tak tahu apa penyakit dia. Memula melawat dia ke hospital alahaiii kesian nya tgk dia, muka pucat lesi, nampak pulak dia darah yang tergantung kat katil dia. Bukan itu saja, platlet pun kena masukkan dalam badan dia. Masyaallah sedihnya. Tuhan je yang tahu masa tu sebab takut dia mengalami KEROSAKAN HATI sebab dia perokok tegar. Suzie adikku pun tak percaya sampai serius sekali keadaannya. Bila diberitahu punca muntah dan berak berdarah adalah disebabkan saluran makanan dia di lehernya koyak sebab makanan tersangkut si situ. Puncanya sebab lepas mkn dia tidor. Saluran usus pun ada koyak sikit kata doktor, tgk betapa susahnya hidup akibat tabiat pemakanan kita. Ok rasa lega sikit bila tahu masalah usus, tapi bila diberitahu kemungkinan hati dia mengalami masalah kami mula rasa berdebor-debor sekali lagi. 
Haaa inilah ghoper orangnya, ewahh senyum nampak...padahal, padahal. Hihi.
Tak sangka punca muntah darah hanya kerana makanan tersangkut dan kerana dia perokok tegar. Memang hasil scan hati dia menunjukkan hati nya hitam...haa apalagi kesan daripada asap rokok lah tu. Jadi ingatkan lah orang tersayang anda ayah, suami, adik atau kawan2 mengenai bahayanya merokok dan pentingnya menjaga kesihatan.

Bila dah keadaan mcm gini, saya suggestkan vivix, dtx, dan ostemetrix untuk adik aku ni. Vivix mampu mengurangkan ketagihan merokok dan menyembukan luka (sudah terbukti pd adik ipar saya yg luka operate dia cpt sembuh), dtx pula untuk mencuci hati dan mengurangkan risiko hati dia makin rosak. Ostemetrix pula supaya pembuangan air besar aka berak lancar.

Anda diluar sana pun boleh mencuba produk shaklee ni. Produk ni memang bagus dan berkesan sebab tu saya share disini.


**Nur Masliza 012-2965214
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...