Showing posts with label Set Sendi. Show all posts
Showing posts with label Set Sendi. Show all posts

Tuesday, 24 February 2015

Punca Sakit Belakang dan Pinggul Ketika Hamil

Bismillahhirrahmanirrahim. Bagi wanita yang pertama kali hamil (anak sulung) memang akan tertanya-tanya apakah punca berlakunya sakit belakang dan pinggul (pelvis) ni kan. Maklumlah ini pengalaman baru bagi wanita yang bakal bergelar ibu. Sebenarnya, masalah sakit belakang di kalangan ibu hamil ialah perkara yang biasa dilalui semasa kehamilan, ianya disebabkan oleh hormon dan perubahan postur badan yang berubah selari dengan tumbesaran bayi di dalam rahim. Semakin besar kandungan si ibu semakin kerap mereka akan mengalami sakit belakang dan pinggul ni. Penjelasan daripada seorang pakar sakit puan mengenai simptom sakit belakang yang normal boleh baca lanjut di Blog Dr Zubaidi .
  
Punca Sakit Belakang dan Pinggul Ketika Hamil
Sakit Pinggang dan Pinggul Semasa Hamil

Punca Sakit Belakang dan Pinggang Ketika Hamil

1. Perubahan postur badan
Perubahan postur melibatkan pengalihan pusat graviti badan lantas memberi tekanan ke atas bahagian belakang badan ibu yang hamil.

2. Penambahan berat badan
Penambahan berat badan yang berlebihan boleh menyebabkan sakit belakang menjadi teruk dan pembesaran bayi dalam kandungan juga boleh menekan urat saraf yang menyebabkan sakit belakang. Yang ini saya memang perasan, sebab sepanjang mengandungkan anaks aya Firas, saya mengalami pertambahan berat badan lebih daripada 30kg. Sebelum hamil berat say a55kg, sebelum bersalin berat jadik 86kg. Memanng tulang belakang agak sakit menjelang hari-hari terakhir sebelum bersalin.

3. Perubahan hormon
Rembesan hormon yang dipanggil "relaxin" ketika mengandung melonggarkan ligamen sendi pada bahagian pelvis dan tulang belakang bertujuan memudahkan proses bersalin yang meningkatkan risiko sakit belakang.

4. Keletihan otot
Posisi duduk, baring dan berjalan yang tidak betul menyebabkan otot-otot menjadi letih dan seterusnya mengakibatkan sakit belakang.


Beberapa parenting blog yang saya layari menyarankan kepada ibu hamil yang sering menghadapi masalah sakit belakang dan pinggul ini supaya menggunakan posture badan yang betul ketika berdiri, duduk dan baring. Posture badan yang betul ini membantu ibu hamil untuk mengurangkan kesakitan mereka terutamanya apabila perut semakin membesar.

Posture Berdiri Yang Betul Mengelakkan Sakit Belakang dan Pinggul Ketika Hamil
Posture Berdiri Yang Betul Mengelakkan Sakit Belakang dan Pinggul Ketika Hamil

Posture Baring Yang Betul Ketika Hamil
Posture Baring Yang Betul Ketika Hamil

Posture Duduk Yang Betul Mengelakkan Sakit Belakang dan Pinggil Ketika Hamil
Posture Duduk Yang Betul Mengelakkan Sakit Belakang dan Pinggil Ketika Hamil

Tetapi ramai juga ibu hamil agak sukar untuk mengamalkan posture badan yang betul untuk mengelakkan kesakitan ini. Oleh itu ramai ibu hamil lebih rela menanggung sakit kan hehehe. Pilihan lain selain daripada menjaga postur tubuh adalah, ibu hamil boleh mengambil kalsium untuk keperluan tubuh mereka. Kekurangan atau ketidakcukupan kalsium di dalam tubuh telah menyebabkan tulang ibu mudah sakit. dengan kata lain kekurangan kalsium juga boleh menjadi salah satu penyebab kepada sakit belakang atau pinggul semasa hamil. Dengan penjagaan postur tubuh yang baik disertakan pengambilan kalsium yang mencukupi, InsyaAllah sakit belakang atau pinggul dapat dikurangkan.

Ostematrix Membantu Melegakan Sakit Belakang dan Pinggul Ketika Hamil
Ostematrix Membantu Melegakan Sakit Belakang dan Pinggul Ketika Hamil


Manfaat Ostematri (Kalsium) Shaklee 
  1. Menguatkan Tulang -Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.
  2. Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis
  3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.
  4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.
  5. Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.
  6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.
Khasiat Ostematrix Kepada Ibu Hamil
Khasiat Ostematrix Kepada Ibu Hamil

Kelebihan  Ostematrix Membantu Mengekalkan Tulang Yang Sihat Adalah kerana Ia Bukan Sekadar Kalsium Sahaja. Terdapat beberapa kandungan mineral dan vitamin lain yang mana membantu mereka yang mengamalkan tablet ini untuk kekal cergas, serta terhindar daripada simptom sakit belakang, sakit pinggul dan sakit tapak kaki.
  1. Vitamin D - Membantu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu menyambil supplement vitamin D.
  2.  Magnesium – Ini merupakan ion positif nombor 2 yang paling penting dalam badan kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.
  3. Zink, boron, manganese dan kuprum – Memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan mengahalang arthritis.

Saturday, 24 August 2013

Ubat klinik vs supplement shaklee untuk mereka yang sakit sendi danlutut

Tadi bawa Firas pergi klinik sebab demam dan batuk. Walaupun mmg mommy dah kasi nutriferon batuk Firas still tak berhenti lagi. Risau sebab kat p.puteh ni kami dua beranak jer (mommy outstation), so terpaksa bwk g klinik takut klau dah melarat nanti papa dia kat KL. haish

Sampai klinik Dr Nasir dan isterinya jam 10.30, jumpa staff kat kaunter mereka ckp doktor masuk kul 11am. Adoi lamanya lagi nak kena tunggu. Patient mmg dah ramai yg menunggu mostly orang dah berumur, pangkat makcik2 dan nenek2. Ok sebab doc lambat lagi mommy dan Firas pun duduk dulu. Disebabkan lama benor nak menunggu, macik2 ajak lah saya bersembang. Apalagi layannnn ajelah.

Memula macik2 tanya siapa sakit. Ohh bila tau Firas yg tak sihat depa pun tukar topik pulak. Cerita ceriti ttg dr nasir dan wife dia ni mmg masuk kul 11everyday and jam 3klinik tutup. Buka balik malam lepas maghrib. Ohh tak sama langsung waktu klinik di KL beroperasi huhuhuhu. 

Tetiba saya pun tanyalah macik sebelah kanan ni sakit apa. Dia ckp sakit tapak kaki, lutut. Dia ckp mungkin sebab badnnya yg agak besar lutut dan tapak kaki selalu sakit. Saya tanya lagi, kalau sakit tu makcik mkn apa selalunya. Waaaaa aura shaklee sudah datang hehehe. Makcik ckp selalunya datang sinilah (klinik ni) dpt kan injection dan ubat maka legalah untuk sebulan. Nanti lepas sebulan sakit lagi, datang lagi klinik ni. Arghhh sampai bila lah nak ulang alik ke klinik mcm gini kan.

Tak semena-mena nenek dan makcik sebelah menyebelah tu terus menyampuk. Katanya mereka berdua bi yg bertubuh kecil ni pun selalu sakit lutut dan tumit. Bila bangun pagi dan bila nak bangkit dari sujud dan rukuk adalah saat yg mengerikan pada mereka. Lepas tu saya tanya balik pd mereka takkan tak de cara lain nk ubati sakit tu. nenek tu ckp dah merata dia berubat dri doktor yg jauh2, yg dekat, sampailah bomoh. Semua tak dpt hilangkan masalah mereka. Alahai kesiannya golongan warga emas dan ibu2, macik2 ni kan.
Mereka terpaksa bergantung pd ubat atau dadah yg diluluskan oleh KKM  (Kementerian Kesihatan Malaysia) ni utk terus bergerak tanpa rasa sakit. Tapi itulah namanya pun ubat bila habis kena datang lagi dan lagi. Bila badan dah immune dgn dos yg diberikan, doc akan bagi ubat dgn dos yg lebih tinggi.

Masa tu rasa nak je ckp pd mereka baiklah mrk cuba supplement shaklee yg memang natural, semulajadi dan berkesan. Tiada dadah dalam supplement shaklee. Terfikir juga biasanya org berkira jika nak beli supplement sebab pd mrk supplement lambat baik/sihat. Kalaulah saya anak mereka atau kalaulah org tua saya masih ada, saya tentunya tak akan biarkan mereka terus terikat dgn pengambilan ubat mcm ni. Saya sanggup berhabis utl beli supplement pd mereka.

Sebagai anak saya seakan mahu membuka mulut supaya mereka mencuba advance joint tablet dan ostematrix tapi masa saya diklinik dgn mrk tu agak tidak sesuai kerana Firas asyik bising heheheh. Tapi klau lah topik mcm tu macik bukak time sembang minum kopi sudah ku sulam pendengaran mereka dgn khasiat produk shaklee yg telah terbukti berkesan ni. Hehe




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...